2012-06-14
Nyhet

Vem ska rädda Nokia?

Ytterligare 10 000 anställda, var femte jobb, försvinner från Nokia. Bolaget har sålt av lyxtelefonen Vertu efter en tids arbete med att bli av med varumärket, köpt svenska Scalado, nästintill gift sig med Microsoft men fortfarande går Nokia med brakförlust. En av fabrikerna i Finland stängs också, och det är 3700 anställda i Finland som förlorar jobbet.

Att Nokia, som mellan 1998 och 2012 var världens största tillverkare av mobiltelefoner, nu skulle sitta med en krisstämpel på pannan var under 15 år helt otänkbart.

Och nu sitter Nokia i båten och är i händerna på Microsoft – Nokia har för första gången i bolagets historia ingen direkt möjlighet till kontroll över sin egna framtid.

För Microsoft är det inte mer än en prestigeförlust om Windows Phone tankar, men för Nokia är det döden om plattformen skulle läggas ned eller misslyckas på marknaden. Den 23:e April 2010 skrev jag detta:

Nokia har inte råd med att byta plattform en gång till, så oavsett hur attraktivt Android må framstå för finnarna så sitter de fast med Windows Phone 7 och det är hög tid att de börjar ägna sig åt att göra reklam inte bara för sitt egna varumärke utan också för Windows Phone 7

Sedan det ovanstående skrevs har Windows Phone 7:s applikationsbutik fått sig ett uppsving när det gäller antal applikationer – i April rapporterades det att MarketPlace hade över 80 000 applikationer listade, och nu lär siffran ha närmat sig 100 000 applikationer. Fortfarande långt efter både App Store (650 000 applikationer) och Google Play (500 000 applikationer).

Så man kan ju tycka att Microsoft och Nokia tillsammans borde kunna åstadkomma så mycket mer tillsammans. Och kanske ligger nyckeln till Nokias överlevnad just där: att låta Microsoft helt enkelt köpa upp bolaget.

Nokia faller med Windows Phone 7

Jämför Apple med Microsoft. Apple designar sina telefoner och utvecklar programvaran, sen tillverkas den av FoxConn i Kina. I princip den rollen tror jag Nokia kommer att ha inom ett år – de blir en telefontillverkare åt Microsoft. Nokia behöver ingen supportpersonal, inga utvecklare, ingen marknadsavdelning eller några PR-människor. De behöver en företagsledning, logistikhantering och telefontillverkning, och om Nokia inte förstått det ännu så tror jag de kommer att göra det snart.

För Nokia beter sig som ett företag i kris. För mig som får pressreleaser och telefonsamtal flera gånger i veckan från PR-folk på byråer och ute på företagen är det underligt att Nokia inte är mer hungriga och kontaktar fler bloggare som mig.

Nokia har i och för sig alltid varit svåra att ha att göra med – när jag arbetade som testredaktör på Datormagazin, Sveriges då största IT-tidning för datorproffs, och ville låna in en Nokia Communicator för test i tidningen tog det dagar innan jag ens fick tag i någon på Nokias dåvarande PR-byrå. Denne PR-konsult lånade ytterst motvilligt ut en Nokia Communicator några få dagar och skällde sedan ut mig när jag behövde låna den en vecka till. Osnyggt är bara förnamnet, men man kanske kan bete sig så när man äger marknaden. Nu är den tiden histora men Nokia verkar inte förstått att vinden vänt och att det är dags att reparera relationerna med medierna, och det snabbt.

Ironiskt nog var det precis det beteendet som Palm, Handspring, Motorola och många, många fler uppvisade när de var på upphällningen – när de började “fokusera på kärnmarknader” och lägger PR- och marknadsföringen på ett kontor i England, Tyskland eller kanske Holland. Kontor där de inte har den blekaste aning om vad vi i lilla Sverige gör eller vilka vi är. Nokia gör fortfarande PR i Sverige, och har givetvis kontor här också, men såna här saker kan ju förändras över en natt om en chef borta i Finland bestämmer sig för att strypa blodflödet ur kassan ytterligare genom att dra sig ur ett land.

Microsoft köper Nokia?

Det finns tre alternativ – det första är att Nokia gräver sig djupare och djupare nere i den finländska myllan för att slutligen skrika “Perkele” en sista gång innan portarna till företaget stängs för gott. Det andra alternativet är att Nokia hyvlar bort alla delar av bolaget som inte ger vinst, eller kan komma att ge vinst inom en nära förestående framtid, och det tredje alternativet är att Microsoft köper Nokia, antingen hela koncernen eller de delar som de vill ha och gör det till en del av Microsofts hårdvarutillverkning.

För precis som Google fått genom köpet av Motorolas mobiltelefontillverkning, så kan Microsoft köpa sig en komplett kedja av utvecklare, designers av gränssnitt och hårdvara och en tillverkningsapparat av hela kedjan. De behöver inte förlita sig på någon tredje part som det ska förhandlas med, och kanske har de då en möjlighet att gå på knock mot RIM och deras BlackBerry, och kanske även Android om/när hela Androidmodellen mot all förmodan börjar falla samman efter år av telefontillverkarnas misshandel av plattformen.

En allt trängre marknad

Det är inte fullt så enkelt att etablera en ny plattform på dagens marknad för mobiltelefoner. Titta bara på Palm och deras webOS, eller varför inte Microsoft som tappade i princip hela sin kundbas (som redan innan lanseringen av Windows Phone 7 hade börjat sjunka dramatiskt), när de meddelade att Windows Mobile-plattformen var historia. Nokias flaxande mellan Symbian, MeeGoo och nu Windows Phone 7 har skapat en osäkerhet bland kunderna, och Sony Ericsson är inte mycket bättre då de avverkat en rad olika plattformar under årens lopp. RIM:s ålderstigna plattform skulle ersättas av QNX men den enda produkt som lanserats skarpt med den plattformen, surfplattan Playbook, floppade så hårt så RIM skakades i grunden av misslyckandet.

De två stora plattformarna idag är iOS och Android. De få procent som blir kvar av marknaden att slåss om ger inte de stora intäkter som de historiskt framgångsrika telefontillverkarna är vana vid. Kostymerna hos Nokia, Sony (Ericsson), Motorola, RIM och de andra har varit alldeles för stora. Alldeles för uppblåsta. Det är givetvis inte solsken i Android-lägret heller. HTC har det osedvanligt tufft och Samsung tjänar långt ifrån så mycket pengar på varje såld enhet som de tidigare gett sken av, men deras telefoner går åtminstone med vinst.

Fem

De enda som tuffar på som tåget är ju faktiskt Apple, och med tanke på att de vänt upp och ned på hela mobilmarknaden, tvingat Nokia, RIM och tidigare Palm till ruinens brant (och i Palm:s fall över den branten) med fem (5) modeller av iPhone. Fem modeller, som fram till andra kvartalet i år sålt drygt 210-220 miljoner enheter. Ser man enbart till hela förra året sålde Apple för övrigt 72 miljoner iPhones.

Det går inte ens att skaffa sig en hyfsad siffra på hur många modeller som konkurrenterna lanserat på marknaden sedan iPhone lanserades 2007, men det är betydligt fler än fem. Och det tål att sägas igen: Apple säljer inte flest antal telefoner, men de tjänar mest pengar, vilket är vad som betyder något när bokföringen ska summeras.

Precis som Google nu har, och som RIM haft sedan de började tillverka mobiltelefoner, så har Apple sedan starten haft total kontroll över plattformen, där fabrikerna fungerat som tredjepartsleverantörer vars enda uppgift är att trycka ut så många enheter de bara kan och i övrigt hålla käften.

Jag tror att det är den modellen som Micrsoft behöver för att kunna erbjuda en komplett lösning för mobila och stationära användare, vilket i sin tur driver inte bara deras företagsprodukter utan också molntjänster som exempelvis Office 365. Så blir inte förvånade om Microsoft gör affär och köper Nokia redan i år.

Men inte ännu – nu väntar de på att Nokia ska blöda lite till, att börskursen ska rasa ytterligare och Nokias ledning (vars VD Stephen Elop kom från just Microsoft) ska bli ännu lite mer desperata när de inser att de inte kan skära bort mer från bolaget utan att det slutar att fungera.



© 2018 Omsoc Publishing AB