2012-07-13

Recension – Insanely Simple

När det började ryktas om att Ken Segall skulle skriva en bok om sina år som Apples man på deras reklambyrå TBWAChiatDay (eller Chiat Day som de hette då) så kände jag mig en aning skeptisk. Var detta ännu en bok som skrevs för att profitera på Steve Jobs bortgång? För det är närmast bergsäkert att den aldrig hade kunnat komma ut så länge Jobs var i livet.

Boken fick en hel del PR på förhand när det bland annat släpptes förhandsinformation om att Steve Jobs hade en idé om att lägga en gyllene biljett i kartongen för den miljonte iMac:en som såldes, och vinnaren skulle få en gratis resa till Cupertino och besöka Apples Campus, eskorterad av Steve Jobs klädd som Willy Wonka.

Jag ska inte sticka under stol med att delar av den här boken faktiskt är intressant läsning – Segall försöker förklara hur Apple genom att hålla allting enkelt har vänt nedgång till enorm framgång, och det är gott och väl, men Segall kan sedan inte motstå att dels framhålla sig själv i sammanhanget (“The man who named iMac”) och givetvis försöker han också väva in små episoder om sin arbetsrelation med Steve Jobs som tack och lov inte känns allt för skvallerbetonade.

Men boken vet inte vilken fot den ska stå på. Är det en bok om enkelhet som affärsfilosofi, eller en bok om Ken Segalls år med Steve Jobs, NeXT och Apple? Den försöker vara både och, och som läsare började jag mer och mer tappa tålamodet och skummade igenom slutet på boken i jakt efter episoder där Jobs omnämns. Kanske är det orättvist mot boken, men Segalls upplägg bjuder in till det – det är om Steve Jobs och Apple man vill läsa, inte Ken Segall.

Författare: Ken Segall
Pris: 115 kronor
Köp den hos: iBooks Store (ePUB-format)