2012-07-22
Nyhet

Microsofts ras på konsumentmarknaden

MG Siegler:

I think what we’re seeing in Microsoft’s numbers right now is the full-on shift of the company towards enterprise. To be clear, I think the company will remain alive and probably even thrive in that regard for a long time. I just think the time of their consumer dominance is already over. And within the next decade, it will be completely over.

I think at that point, Microsoft will be an enterprise software and services company with a strange, but successful gaming sub-division that will probably be spun off by then.

Over the next two quarters, everyone will rush to say that I’m wrong and point to big Windows 8 numbers. But that will also be misleading. The computing world has already changed. The Windows PC is over. OEMs will juice the numbers out of the gate for a bit, but then they’ll quickly go back on the decline. Microsoft’s money, increasingly, will come from Office and Services.

Are the children of today going to grow up to buy Windows-based PCs? Microsoft hopes they will, but all kinds of numbers are already showing the opposite happening. And if you look at even Microsoft’s current, seemingly strong fiscal numbers the correct way, I believe you can see it.

På sätt och vis kan man inte anklaga Microsoft för att inte ha försökt bredda sig inom konsumentsegmentet – de lanserade Xbox redan 2001, och under åren som gått har de lanserat joysticks för datorspel, mediaspelaren Zune, datorhögtalare, trådlösa telefoner, designermöss, tangentbord, med mera. Problemet är att även om Microsoft har försökt bredda sig mot andra områden för att inte bara öka sina intäkter och samtidigt försöka minska beroendet av intäkterna från Windows och Office, så har de alltid gjort det halvhjärtat. Microsoft har aldrig vågat anställa nyskapande designers, jobbat med spännande marknadsföring eller på något sätt göra produkter som skiljer sig i grunden från vad bolaget bygger på i grunden: att bygga tjänster, funktioner och lösningar för företagen. Ett problem är väl att Microsoft som varumärke knappast är särskilt sexigt. Ett annat problem är att Microsoft inte har den blekaste aning om hur man tillverkar och designar konsumentprodukter. De har fortfarande inte fattat vad som gjort iPhone och iPad så framgångsrika, mer än att de måste göra “något”.

Ta exemplet med Xbox 360, som har sålt som smör i flera år. Här har Microsoft varit det enda hotet mot Sony Playstation 3 i flera år, och man kan samtidigt hävda att Microsoft har haft världens chans att ta över vardagsrummet före Google, före Apple och före Sony. Vad har då Microsoft gjort? De har lanserat en musikaffär som är så komplicerad så den inte går att använda, de har ingen butik för film och TV-program värd namnet. Problemet för Microsoft är att de i fallet Xbox 360, Zune och onlinetjänster betraktar lösningen utifrån samma perspektiv som de betraktar mjukvaror och operativsystem för företag – allt ska kopplas ihop med varandra, allt ska vara beroende av varandra så kunden vävs in och helst aldrig tar sig loss. Precis som med Apple och iTunes, App Store och Mac App Store kan tyckas, men Apple har varit smartare i hur de kommunicerat detta och samtidigt hur man som kund upplever iTunes, App Store och Mac App Store. Apple har på något sätt sagt “här är ett alternativ, vi hoppas ni gillar det” som i fallet iTunes, medan Microsoft ställer upp krav på hur jag som kund ska agera för att få ta del av godiset.

Tittar man dessutom på det faktum att Windows Media Center är den bästa mediacenterlösningen på marknaden så verkar inte Microsoft ha förstått det. Hade de gjort det, hade Apple TV fortfarande varit en floppande hobby för Apple, men istället trodde Microsoft på fullaste allvar att vi ville antingen bygga egna HTPC-maskiner för vardagsrummet, eller att vi skulle ställa en ful grå PC i TV-bänken. Bara det exemplet visar hur lite Microsoft förstått vad kunderna faktiskt vill ha.

I en längre artikel på TechCrunch gör MG Siegler en liknelse mellan dagens Microsoft och Nokia för några år sedan, innan iPhone lanserades och vände upp och ned på hela mobiltelefonbranschen:

The numbers look fine, and in some cases even good, but the world is quickly changing. If you just look at the past five years of what Apple has done versus what Microsoft has done, it’s not hard to imagine Microsoft’s business being completely dominated by the enterprise side of the equation in another five years. That will still make for a great business, but it’s not the Microsoft that many of us have known.

Microsoft kommer att finnas kvar i många år framöver, och de kommer troligen att fortsätta försöka förstå vad Apple gör på konsumentsidan, men till sist och syvende handlar det om att Microsofts onlineverksamhet, som förlorade 479 miljoner dollar under förra kvartalet, och konsumentprodukterna (som exempelvis Xbox) som uppvisade sin första förlust på fem år, blir en belastning och säljs av till någon annan eller helt enkelt läggs ner. Steve Ballmers uttalande häromdagen att Microsoft ska möta Apple på alla delar av marknaden med egna, nya, produkter får onekligen sin förklaring när man tittar på hur Microsofts konsumentprodukter rasar på marknaden.

En kommentar av Techcrunch-läsaren Brett Nordquist säger det mesta:

My kids have moved nearly all gaming from Xbox and Nintendo to iOS. Nearly overnight it seems. I can’t remember the last time they played a game on Xbox or Wii. Occasionally they will play the DS on a longer trip in the car. But the iPad and iPod Touch has replaced everything else.

Det är samma här hemma – vårt Nintendo Wii och Playstation 3 samlar mest damm. Spelas det så är det på iPhone eller iPad, eller inte alls. Och där kan Microsoft aldrig konkurrera, för de förstår inte varför mina och Brett Nordquists barn gjort valet att sluta använda de spelkonsoler de nästintill levde för bara för ett år sen.



© 2018 Omsoc Publishing AB