2012-08-03
Nyhet

Njuice – nyhetsaggregering med vissa frågetecken

Nyhetsaggregering blir allt vanligare. Nya Digg är bara ett exempel där innehåll samlas från diverse källor, Flipboard ett annat, och nu har vi NJuice, en svenskutvecklad produkt och applikation för iPad som är rent ögongodis, inget snack om saken.

Vissa saker saknas dock – som att kunna öppna en nyhet i sin orginalkälla, eller kunna maila orginalkällans länk. Nu hålls man helt inom Njuice och alla länkar leder till NJuice, vilket jag inte riktigt gillar.

I webbversionen av NJuice kan man se orginallänkarna och innehållet i orginalversion, vilket är betydligt bättre, men en fråga jag ställt åtskilliga gånger till utvecklarna är om de har avtal med exempelvis CNN, BBC och andra som de hämtar innehåll ifrån? Jag har inte fått svar på den frågan och det enda som nämns på företagets hemsida är detta:

This website includes links to other websites. These links are provided for your convenience to provide further information. They do not signify that we endorse the website(s). We have no responsibility for the content of the linked website(s).

Hade någon gjort som Njuice gör med mina artiklar hade jag av naturliga skäl blivit en aning irriterad – dels för att jag vill att mitt material ska läsas här på Macpro, och dels för att jag är delvis beroende av annonsintäkter för att sajten ska överleva, intäkter som lär krympa drastiskt om mitt innehåll visas på andra sajter utan de annonser som mina annonsörer betalar för att mina läsare ska se.

En annan faktor är att fråga om lov – det finns gott om halvkackiga svenska “portaler” med Macnyheter som snor delar av mina och andras artiklar och lägger in dom i sin egen webbdesign utan att ange var nyheten kommer ifrån. Klickar man sen på en rubrik skickas man vidare, och även om jag uppskattar trafiken som kommer till Macpro så uppskattar jag inte att ursprungsinformationen döljs på det sättet. Ingen av dessa sajter har frågat om lov, och många har totalt ignorerat mig när jag begärt att de antingen ska ta bort Macpro från sin sajt eller tydligt skriva ut att texten kommer från Macpro.

Det har gjorts andra försök och experiment inom detta område, där webbaserade projekt utvecklats som sedan hämtat texter från diverse källor och formatterat om dem till ett nytt format där orginalets formattering inte står att känna igen längre. Men Njuice har tagit detta ett steg längre och nu släppt både iPhone och iPad-versioner av sin programvara, varför man får säga att detta är en mer seriös satsning.

Njuice har en snygg lösning, inget snack om saken, men innan man får klartecken i dels hur NJuice ska finansiera sin lösning (varken sajt eller applikationer har i dagsläget annonser, och de annonser som syns på sajten är de som ligger på orginalsajterna), och dels frågetecknen runt rättigheterna för innehållet som visas på webbsidan och i applikationerna. Kanske spelar detta mindre roll för dig som slutanvändare, men jag trycker på dessa frågetecknen av en stor anledning: en tjänst som lever och arbetar i gråzonerna på det sätt som NJuice ser ut att göra, finns troligen inte kvar allt för länge, och kan de svara på frågor om hur de paketerar och har kommit överrens med innehållsleverantörerna så är ingen gladare än jag.



© 2018 Omsoc Publishing AB