2012-08-06
Nyhet

När du har ledsnat på köpta gillanden och 140 tecken

I takt med att Facebook försöker tjäna mer pengar på sina medlemmar, Google använder medlemmarna i Google+ som mänskliga inmatningsrobotar av data rakt in i Googles gigantiska index, och Twitter börjar trycka ut annonser i allt större utsträckning så kan man utan problem fråga sig detta: var ska man ta vägen när man ledsnat på köpt gillande på Facebook, PR-folkets bombmattor på Twitter och annonser, mer annonser och ytterligare mer annonser?

Facebook fipplar regelbundet med sitt användaravtal. De försöker då och då ändra på saker så att det blir mer till deras fördel, att de äger mer av din information – allt för att de ska kunna tjäna mer pengar på dig som medlem. Just det – Facebook är ju numera börsnoterade, och det är knappast användarnas väl som står i fokus där, utan istället är det investerarnas ord som är lag.

I fallet Twitter har förfallet börjat synas allt mer. Tjänsten var för två år sedan fri, lite brokig men ändå charmig.

Användarna registrerade sig i drivor och Twitter var faktiskt kul med begränsningen på 140 tecken. Men sen började något hända – utvecklarna av tredjepartsklienter tvingas utsätta användarna till extra bökighet när man ska ansluta till sitt konto (något som användare av den officiella klienten slipper…) annonser började dyka upp i användarnas flöde, och avstängningen av journalisten Guy Adams, där Twitter aktivt sökte upp OS-partnern NBC och uppmanade dem att anmäla Guy Adams till Twitter efter att han kritiserat NBC var inte vacker att se.

Twitter lärde sig där och då att åratal av goodwill och respekt från användarnas sida kan raseras på några få ögonblick när man fattar ett sånt beslut.

För oss i Sverige är annonserna kanske inte ett problem ännu, men i USA har det blivit allt mer tröttsamt för användarna. Och vad som finns i USA idag kommer hit förr eller senare, var så säker.

Så, vad är då alternativen? Google köpte ju Jaiku och tog död på tjänsten per omgående (även om du kan köra en egen Jaiku på Googles servrar… inte så frestande kanske…), Orkut var ett annat nätverk där jag blev medlem ganska tidigt men ganska snart blev Orkut extremt populärt i Sydamerika, med effekten att allt mer på Orkut blev på spanska. Tjänsten nu drivs från Googles kontor i Brasilien.

Som jag skrev häromdagen så blev Dalton Caldwell rätt förbannad på Facebook. Så förbannad, att han nu startar upp en ny plattform för social samverkan kallad app.net. Uppstarten av app.net finansieras via Kickstarter, och genom att backa projektet kan du också vara med och påverka hur det ska utformas.

Plattformen är redan uppe och snurrar och jag är en av medlemmarna som fått tillträde innan den officiellt slagit upp portarna, och jag gillar det jag ser så här långt. Sajten är snyggt utformad, man kan skriva längre texter än 160 tecken, och den uppdateras i realtid.

Avsaknaden av spam som man ju drabbas av regelbundet via Twitter är märkbar, och det finns en stor anledning till varför du aldrig kommer att behöva uthärda spam och annonser via app.net: tjänsten är inte gratis.

Nej, ska du vara med på app.net så kostar det pengar. 50 dollar per år är priset för att vara med som användare (100 dollar för utvecklare, 1000 dollar för dig som vill ha allt och lite till. Priset för oss vanliga dödliga användare gissar jag kan komma att justeras när projektet faktiskt tar fart på allvar), och även om 50 dollar per år kan kännas blodigt så har prislappen flera fördelar:

1. Dina uppgifter säljs inte vidare till någon.
2. Du slipper annonser i ditt flöde.
3. Du slipper spam.
4. Du som användare kommer först – tjänsten finns där för dig, inte för att sälja annonsplatser.
5. Dina inlägg kan vara 256 tecken långa.

Dalton Caldwell berättar mer i videon här nedan. Jag rekommenderar dig att se den och att du sedan registrerar dig.

Ett stort plus med att komma in tidigt i projektet är ju att du kan skaffa dig ett fräsigt användarnamn (jag lyckades få @joacim), plus alla bragging rights om att du var med från starten på något jag hoppas har en framtid, för jag är så fruktansvärt trött på alla “smarta” sätt som olika plattformar försöker trycka ut annonser rakt upp i ansiktet på oss användare.

Jag tror inte jag är ensam om det.

<

p>

Join the Movement at join.app.net from AppDotNet on Vimeo.



© 2018 Omsoc Publishing AB