2012-08-11
Nyhet

Stora frågetecken kring Samsungs tabletförsäljning i USA

Fortune / CNN:

In early December 2010, dozens of reporters happily repeated Samsung’s claim that it had sold 1 million Galaxy Tab computers in the three and a half weeks since the tablet’s November 2010 U.S. debut. Seven weeks later Samsung was telling analysts that Tab sales had passed 2 million.

It’s hard to reconcile those numbers with court documents Samsung filed Thursday in a California federal court that show the company selling 262,000 Galaxy Tabs in the U.S. — the world’s largest tablet market — in Q4 2010 and 77,000 in Q1 2011.

Inte för att jag har tagit Samsungs pressreleaser på särskilt stort allvar det senaste året, men inte har de direkt stärkt sina aktier i och med detta.

Aningen mer upprörande är att IDC, ett analysföretag som ägs till 100 procent av förlaget IDG (som ger ut Computer Sweden, Macworld, med flera i Sverige), skickade ut en pressrelease förra veckan där de hävdade att Samsung sålt närmare 2,4 miljoner tablets under andra kvartalet över hela världen. I dokument som Samsung lämnat in till domstolen som bevismaterial i rättegången mot Apple säger Samsung att de sålt 37000 tablets i USA under samma tidsperiod, vilket innebär att Samsung måste ha sålt 98,5 procent av de närmare 2,4 miljoner enheterna utanför USA.

För att citera John Gruber på Daring Fireball: IDC har ett och annat att förklara.



© 2018 Omsoc Publishing AB