2012-08-11
Nyhet

Varför App.net spelar roll

Som många säkert sett så har jag postat en hel del texter om App.net de senaste dagarna. I min ursprungliga text i ämnet skrev jag detta:

Nej, ska du vara med på app.net så kostar det pengar. 50 dollar per år är priset för att vara med som användare (100 dollar för utvecklare, 1000 dollar för dig som vill ha allt och lite till. Priset för oss vanliga dödliga användare gissar jag kan komma att justeras när projektet faktiskt tar fart på allvar), och även om 50 dollar per år kan kännas blodigt så har prislappen flera fördelar:

Dina uppgifter säljs inte vidare till någon.
Du slipper annonser i ditt flöde.
Du slipper spam.
Du som användare kommer först – tjänsten finns där för dig, inte för att sälja annonsplatser.
Dina inlägg kan vara 256 tecken långa.

Fördelarna som jag pekar på ovan är dock inte hela historien. För de som orkat gräva, rota och fundera över vad som håller på att hända med främst Twitter så är utvecklingen med ett av världens största sociala nätverk oroväckande. Det handlar egentligen inte så mycket om annonser, eller att Twitter om de vill kan trycka ut expanderade tweets, eller Twitter Cards, till din klient som är betydligt längre än 140 tecken som kan innehålla filmer, bilder eller korta utdrag ur artiklar och texter på nätet (där Twitter bland annat förbjuder egna metoder till vidarepublicering till andra sociala nätverk eller plattformar), utan det handlar om hur Twitter ser på tredjepartsklienter och hur stor kontroll Twitter vill ha över hur dessa fungerar och ser ut.

Med Twitter Cards kan de webbsajter som är “partners” med Twitter skicka ut video, bilder, korta utdrag från en webbsida, med mera:

Yesterday we started rolling out a new experience for expanded Tweets that gives partner websites the option to present their content in a more engaging way on Twitter. When users expand Tweets containing links to sites that have opted in to participate, they’ll see content previews, images, videos, and more.

Innehållet postas rakt i ditt Twitterflöde, inte som en länk till en bild som det fungerar idag om man vill lägga in bilder i en Tweet. Postar du en länk till en webbsajt som är partner med Twitter för Twitter Cards-funktionen kommer det utökade innehållet automatiskt att läggas in i din Tweet. Hur kommer det att fungera för dig som sitter med din iPhone över 3G? Troligen betydligt större dataanvändning. Kan du slå av Twitter Cards? Oklart – jag gissar att svaret är nej, men kanske kommer det möjligheter vad tiden lider. Du kan givetvis blockera andra användare som råkar posta ett Twitter Card, men det är ju inte kul om det är någon du annars vill fortsätta följa.

I Mars skrev Ryan Sarver på Twitter följande på ett forum för Twitterutvecklare:

We need to move to a less fragmented world, where every user can experience Twitter in a consistent way. This is already happening organically – the number and market share of consumer client apps that are not owned or operated by Twitter has been shrinking

. Detta, plus det faktum att Twitter rapporterar 90 procent av alla som använder Twitter gör det via Twitters egna klienter och inte tredjepartsklienter, plus det faktum att Twitter har lovat / hotat att bli betydligt hårdare mot utvecklare av tredjepartsklienter som Twitter anser härmar eller på annat sätt tittat för mycket på Twitters egna klienter, plus det faktum att Twitter stänger av tjänster och klienter som de inte anser ska ha för mycket tillgång till Twitters ekosystem, oavsett om dess användare tillåter det eller inte, gör att utvecklingen av Twitter är allt mer oroväckande.

Vad jag tror att Twitter vill uppnå med detta är att det dels ska bli så oattraktivt som möjligt för tredjepartsutvecklare att skriva egna Twitterklienter, och för användarna att använda något annat än Twitters egna klienter. Uppnår Twitter detta så har de helt fri lejd till att trycka ut precis vad de vill i ditt Twitterflöde. Amerikanska användare har som jag nämnt tidigare börjat få allt mer sponsrade tweets i sina flöden – annonser som de inte kan stoppa om de ens vill det. För det är inte andra användare som postar dessa tweets – de kommer från Twitter själva. Expanderade Tweets är samma sak – du kan inte slå av det.

Vad det handlar om är att den Twitterupplevelse vi lärt oss gilla är på väg att försvinna i takt med att Twitter försöker driva bort utvecklare av tredjepartsklienter från plattformen och istället kan tvinga alla att använda bara en enda klient, vilket ger Twitter friheten att göra precis vad de vill.

Skulle jag sakna Twitter om jag hoppade av nätverket idag? Ja, definitivt. Och även om App.net blir en succé så kommer jag nog fortsätta att ha kvar mitt Twitterkonto, även om min aktivitet där skulle bli betydligt lägre. Men fördelarna med App.net är alldeles för attraktiva för att jag inte ska hålla tummarna för att det blir en succé.

Så länge det inte finns någon konkurrent till Twitter har Twitter fritt spelrum att göra lite vad de vill med sin plattform. Och vips har de satt sig i samma position som Microsoft hade med Windows när det inte fanns några alternativ – du var tvungen att köra Windows vare sig du ville eller inte. Med OS X fick vi ett alternativ som för allt fler är mer attraktivt än vad Windows kan erbjuda, och samma sak behövs för att skapa en större jämnvikt på denna “marknad”, genom att skapa ett alternativ som gör precis just det som vi inte vill att Twitter ska göra.

Den största fällan som Twitter går in i är att de tar oss användare på allvar. De har blivit så stora så flera av våra dagstidningar citerar kändisars tweets på redaktionell plats, att vår egen utrikesminister använder Twitter som en kommunikationskanal för sitt departement, att USA:s president använder Twitter som en stor del av sin kampanj för att få sitta kvar fyra år till. Det är dock viktigt att komma ihåg att Twitter blivit denna gigant för att vi gillar tjänsten – och vad Twitter nu gör är i princip att missbruka det förtroendet vi gett dem genom att invadera våra Twitterflöden utan att vi kan göra ett dugg för att stoppa det.

Därför spelar App.net så stor roll, åtminstone för mig.



© 2018 Omsoc Publishing AB