2013-06-01
Nyhet

“Åtta timmars batteritid inte nog”

Jag reser regelbundet på uppdrag av olika kunder, och så länge jag reser i bil är batteritiden i min iPhone 5 inget problem då jag laddar telefonen när jag kopplar den till bilstereon. Men när jag sätter mig på ett flygplan eller på ett tåg och tillbringar en hel dag i konferensrum, datorhallar eller hörsalar så är inte vikten på min Macbook Air, tillgång till wifi, 3G- eller 4G-täckning eller om jag ska bli uppskjortad av en taxichaufför något av mina största problem.

Största problemet är batteritiden i min iPhone 5. Eller snarare avsaknaden av batteritid.

En av mina senaste tjänstresor var på en dag. Jag tillbringade totalt sett två timmar i luften till och från kunden. Telefonen var då satt i sitt flygläge och jag lyssnade på musik. Enkelt och bra. Under tiden på marken var telefonen igång och tog emot e-post, sms-meddelanden och annat som man brukar ta emot i sin iPhone under en vanlig dag. Jag ringde sammanlagt 15 minuter den dagen, inte mer.

När jag efter en intressant heldag hos kunden återvände till Stockholm vid 19:30 på kvällen hade jag två (2) procent batterikapacitet kvar. När jag satte mig i bilen och kopplade in telefonen till laddaren var det endast sekunder från att telefonen hade slocknat.

Ponera att jag varit bortrest två dagar. Jag hade behövt ha en batteriladdare med mig. Hade jag rest utomlands hade jag troligen behövt ha någon form av adapter med mig för att laddaren ens ska passa i ett eluttag. Inget konstigt med det kan ju tyckas, men före 2007 var det inte särskilt vanligt att man behövde ladda sin telefon varje dag. Om den körde Windows Mobile, kanske, men annars räckte batteriet i en normal mobiltelefon flera dagar utan minsta problem.

Då hade vi inte mycket av det vi har idag. Vi hade då inte en dator i fickan med minst samma prestanda som en PowerMac G5, så egentligen är det rätt otroligt att vi ens får ut en arbetsdag ur en iPhone 5. Men samtidigt bygger Apple funktioner som fotoströmmar, automatisk nedladdning av applikationer. böcker, musik och tidningar och mycket annat som dränerar batteriet i telefonen. Ja, vem som helst inser att detta tar flera timmar om dagen från batteritiden i min iPhone 5, och kanske hade jag fått bättre batteritid om jag kunnat använda LTE framför 3G. Men det som irriterar mig är inte att alla dessa funktioner dränerar min telefon på batterikapacitet, utan att om jag slår av dessa funktioner så tar jag bort en stor del av det som gör min iPhone 5 till en så speciell produkt och upplevelse. iPhone 5 är så kompetent och så berikande för den som använder den att den blir mer än en telefon – det blir din kommunikationscentral med familj, vänner, kunder och kollegor. Är min iPhone död på grund av att batteriet inte orkar längre så har jag ett allvarligt problem. Min iPhone 5 är ett arbetsredskap, viktigare än min iPad, min Macbook Air, min Mac Pro, eller någon annan teknikpryl jag äger.

Slå av push, 3G, automatisk nedladdning, och allt det andra då? Det går ju, men utan de läckra, batterislukande funktionerna blir iPhone 5 nästan som vilken platt halv-smart telefon som helst. I det läget blir mitt jobb inte enklare, utan betydligt svårare.

Förhoppningsvis kommer nästa iPhone, vi kan väl kalla den iPhone 5S, ha en effektivare radiodel, bättre LTE-stöd, en smartare processor och sammanslaget med andra mjukvaru- och hårdvarufunktioner därmed få bättre batteritid. För om det är något vi behöver så är det en iPhone som kan hålla sig vid liv åtminstone tolv timmar där vi faktiskt kan nyttja de funktioner som finns i den.Annars är iPhone inte ett dugg bättre än alla de Android-baserade 4G-telefoner som laddar ur sig inom ett par timmar och som vi skrattat så hårt åt de senaste åren.



© 2018 Omsoc Publishing AB