2013-06-11
Kommentar

iTunes Radio ingen given succé

Casey Johnston:

If Apple intends to steal share from Pandora, it faces an uphill battle. Fifty-eight percent of respondents to a survey by the NPD Group showed that they were aware of Spotify, and half of those claim to use the service regularly. Thirty percent of Pandora listeners use an iPhone to access the service.

Som jag skrev igår så är iTunes Radio i första hand en amerikansk affär. Det brukar ju vara så när Apple lanserar mediatjänster. Men det försprång Apple ändå lyckades skaffa sig med iTunes har de misslyckats med att skaffa sig på marknaden för film och tv-serier över Internet.

Jag ser inte att iTunes Radio på något sätt är garanterat en succé oavsett hur stort deras bibliotek är. Dels beroende på just den begränsade marknaden (USA är ett stort land, inget snack om saken men konkurrenterna når fler länder och användare), och dels på grund av att iTunes Radio mer känns som ett sätt för kunder att provlyssna musik som Apple vill att kunderna ska köpa. Bilden ovan visar tydligt vad jag menar – en köpknapp bredvid varje låt du kan lyssna på. Inte direkt så subtilt som Apple brukar designa saker och ting.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin