2013-07-10
Nyhet

iPhone kräver förändrat iOS

Förra gången Apple gjorde ett stort hopp från det gamla till det nya hette de två plattformarna inte Power PC och x86, eller Motorola och Power PC, utan MacOS 9 och Mac OS X. Det grafiska gränssnittet tog i ett enda steg Apples Mac-användare till en helt ny användarmiljö. Då var ett nytt gränssnitt nödvändigt för att modernisera och effektivisera Mac-plattformen och erbjuda nya möjligheter.

Spola fram 13 år och vi står inför ett minst lika stort byte – från iOS 6 till iOS 7. Det nya gränssnittet skiljer sig på i princip alla punkter från det gamla och även om många är överrens om att något måste hända med iOS så är jag inte så säker på att detta är rätt väg

Jag testade den första betan av iOS 7 och när den initiala chocken lagt sig och jag börjat bli mer bekant med nyheterna i gränssnittet insåg jag att jag inte alls kände mig bekväm med det. Inte för att iOS 6 är särskilt vackert egentligen, men det är funktionellt. Det bara fungerar. Sätt en iPad eller iPhone i händerna på en två-åring och denne fattar inituitivt var man klickar, hur man drar fingret över skärmen och så vidare. En erfaren användare av iOS tänker säkert inte på det, men jämfört med iOS 7 så har den nuvarande versionen många fördelar när det gäller användbarhet. Även om man inte är en van användare av iOS så lär man sig på några minuter hur man tar sig fram och använder en iPad eller iPhone.

Med iOS 7 har jag svårt att se att detta kommer fungera lika bra. Apple satsar på ett annorlunda utseende, mer färger och mer text snarare än symboler för att illustrera funktioner i gränssnittet.

Jag skrev detta om iOS 7 efter att ha testat det några dagar:

Den initiala reaktionen hos många, inklusive mig, var att iOS 7 kändes “platt”. Det är en sanning med viss modifikation – gränssnittet är sannerligen plattare än iOS 6 och tidigare versioner men inte alls lika platt som Windows Phone. Det finns fortfarande djup, skuggor och texturer som hjälper dig “få fäste” i gränssnittet men jag känner ändå att man som användare halkar runt lite.

Ett exempel på detta är tangentbordet i skärmens nedre kant när man exempelvis ska skicka ett iMessage – knapparna är exakt lika stora som i iOS 6 men avsaknaden av ett konkret djup som knappsatsen i iOS 6 har gör att åtminstone jag får svårt att träffa rätt när jag skriver.

Som jag ser det är det primära syftet med iOS 7 att förnya iPhone som plattform – dels som en inropare, ett sätt att kränga en ny modell av iPhone som matchar iOS 7 och som visar att iOS är modernt, och dels som en förnyelse för de som gnällt på att iOS 6 känns gammalt och eländigt och som vill ha något nytt. Men den kritiken har i mina ögon inte gällt iPad utan iPhone.

Samma operativsystem och utseende, men helt olika kritik.

iPad och iPhone

iPad är en produkt som drivs av dess innehåll. Magasin, dagstidningar, spel, film, tv-program, fotografier, och så vidare. Den stora skärmen och det som fyller den är den primära upplevelsen, medan iOS och dess funktioner är sekundära. Vem bryr sig om hur Newsstand ser ut när det är de tidningar man läser som är det viktiga?

I iPhone är det raka motsatsen. Det är en funktionsdriven produkt där telefon, musikspelare, webbläsare, meddelanden och så vidare står i fokus. Applikationer har självklart en viktig roll men de är inte lika dominanta som de fyra benen som iPhone vilar på. Det är trots allt en mobiltelefon i grunden där andra applikationer får finna sig att spela på andra fiolerna.

iPad har inga dominerande applikationer på samma sätt. När jag i mitten på juli 2010 testade den första generationens iPad skrev jag följande:

Det är applikationerna du installerar som avgör om din iPad är en leksak eller om den faktiskt kan bli ett verktyg som går att använda.

Det är också en summering på var iPad står idag precis som för tre år sedan: den blir vad du gör den till.

iPhone å andra sidan, är vad Apple gör den till.



© 2018 Omsoc Publishing AB