2013-08-19
Nyhet

Var Apple och Samsung får sina kunder

Det är inte svårt att känna både irritation och häpnad över det faktum att Android växer så snabbt på marknaden. Historien upprepar sig onekligen där MacOS och Macintosh var först ut med något banbrytande men där Microsoft och Windows tog över genom OEM-program med de flesta av marknadens PC-tillverkare. Spola fram bandet till nutid och det är Google som med ett gratis operativsystem vid namn Android ser till att en rad telefontillverkare kan ösa ut modeller på löpande band med goda marginaler – de har ganska lite investeringar i mjukvaran att oroa sig för.

Var hittar då Android-telefonerna sina nya användare? Sju procent av dem har tidigare haft en iPhone. Men enligt en undersökning från Consumer Intelligence Research Partners så kommer hela tjugo procent av de nya iPhone-användarna från en Android-baserad telefon.

Apple är duktiga på att behålla sina kunder – 42 procent av kunderna uppgraderade mellan juli 2012 och juni 2013 till en ny iPhone. 43 procent av alla Samsungs kunder hade tidigare ägt en Android-baserad telefon men inte nödvändigtvis en från Samsung.

Var kommer då Samsungs kunder från? Motorola, HTC och Nokia. Apple tar enormt många kunder från Blackberry (tidigare RIM). Detta kan låta trivialt, men när ett företag bestämmer sig för att sparka ut Blackberry och ta in Apple och iPhone så handlar det inte om några hundra telefoner – vi pratar om tusentals enheter i en och samma affär.

Tillverkarna av Android-telefoner lever till stora delar på varandras kundstockar. De tar kunder av varandra, vilket gör att antalet Android-användare till stora delar är intakt och där det sker tillväxt är det till största delen på Microsoft och Windows Phone:s bekostnad.

Apple å sin sida käkar marknadsandelar på företagssidan där Blackberry varit den stora spelaren. I mitt arbete som konsult har jag det senaste året hjälp företag som vill migrera bort från exempelvis Blackberry eller gamla Windows Phone-telefoner. Det självklara valet har alltid varit iPhone. Android-baserade modeller har initialt funnits med i diskussionerna men snabbt avfärdats eftersom de är svårare att integrera och det finns hela tiden en känsla av osäkerhet när det gäller varje användares integritet och säkerhet.

Om Samsung säljer ett par tusen Android-telefoner om dagen i Sverige må det vara hänt, men när ett av företagen jag arbetar med beställer 5000 iPhone 5 till sina användare på ett bräde så är de knappast ensamma om att göra den investeringen.



© 2018 Omsoc Publishing AB