2013-08-23
Kommentar

Rykten och förbannade lögner


Inför varje större lansering från Apple står rykten, bilder av tvivelaktig kvalitet från mer eller mindre tvivelaktiga källor och underliga påståenden som spön i backen. Skribenter av olika slag står nästan på kö för att hylla eller skälla ut Apple för något som inte är lanserat ännu – som bara är ett rykte.

Rykten som senare visar sig inte stämma brukar resultera i två saker – antingen mer skäll på Apple för att de inte levererade vad ryktena hävdade skulle lanseras, eller så går de medier som frotterat sig i skvallret vidare som om inget hänt. Självinsikt om att nyhetsmediet i fråga hade fel förekommer men är alldeles för sällsynt.

Exempel: Hur många gånger om året meddelar exempelvis Aftonbladet att “iPhone-dödaren” är här?

Det har inte alltid varit så hemlighetsfullt på One Infinite Loop – Apple under John Sculleys ledning, och under hans två efterträdare Spindler och Amelios ledning för den delen, läckte som ett såll. Journalister behövde inte jaga rykten och skvaller om företaget som Steve Jobs, Steve Wozniak och Ron Wayne startade 1976 utan de anställda jagade istället journalisterna för att få spy galla över sin arbetsgivare i allmänhet och sina chefer i synnerhet.

Med Steve Jobs återkomst till företaget tystnade telefonerna hos IT-pressen och Apple blev företaget som flög under radarn.

Till en början var det inte många journalister som brydde sig nämnvärt – bolaget var ju närmast konkursfärdigt (även om få visste i hur allvarligt skick Apple faktiskt var i slutet på 1996) och hade inte haft en framgångsrik produkt på åratal. iMac och iPod förändrade det och inom några år var Apple åter ett av världens hetaste teknikföretag.

Med framgångarna återkom givetvis ryktena och på senare år, när Apple blivit ett av världens rikaste och framgångsrikaste företag alla kategorier har ryktesartiklarna spillt över från lite mer traditionell IT-press till dags- och kvällspressen.

Resultatet blir därefter, och läsarna blir knappast klokare av det. I ett medieklimat där spaltytorna ska fyllas med text som läsarna sedan på sin höjd skummar igenom har fakta och reflektion inget värde.

Minimedia

Aftonbladet har under några år nu publicerat “artiklar” under vinjetten “Prisjakt Prylkoll” som kommer från ett bolag vid namn Minimedia. Detta bolag ägs för övrigt av Aftonbladets ägare.

Artiklarna tycks ofta ha ett enda syfte – att skapa förvirring och peka ut just Apple som förlorare i något avseende. Man behöver inte vara en misstänkt Mac-taliban som undertecknad för att inse det.

Företag som säljer Android-baserade produkter undgår oftast kritik. Samsung undgår i princip alltid kritik och negativa rubriker. Istället handlar “artiklarna”, vilka lika gärna kan vara texter skriva av PR-byråer på uppdrag av exempelvis Samsung, om nästa “iPhone-dödare”, att det är panik på Apple, och så vidare. Prisjakt Prylkolls track record är inte uselt – det är nere källaren och de som arbetar med att skriva denna dynga borde ta sitt ansvar och säga upp sig.

Peter Esse på Array har i flera artiklar skrivit riktigt bra om dessa tomtar – läs mer där. Själv gav jag upp alla försök att försöka få Minimedia att tänka efter lite när en av deras skribenter på en fråga från mig svarade att han använde Apples gamla regnbågsfärgade logga i en artikel “för att det passade”.

En guide till Apple för Aron Andersson på Metro

Härom dagen publicerade tidningen Metros “prylexpert” Aron Andersson en krönika där han förklarade att Apple “står bredvid och ser på”:

Trots flera rykten om en smart klocka från Apple ser konkurrenten Samsung ut att bli först. När de gör sig redo att visa framtidens armbandsur famlar Apple fortfarande med att släppa en billig Iphone.

Och Google tar uppfinningsrikedomen ett steg längre, genom att placera mobilen i ett par glasögon, som visserligen tar god tid på sig att hitta ut i butikerna.

James Bond-tekniken är verkligen här nu, men vid sidan av allt står bara Apple och tittar på, med hakan i backen.

Snart kan den tidigare innovationsledaren vara helt omsprungen i påhittighet, om inte något händer snart. Frågan är bara vad?

Vad Aron Andersson uppvisar är inte bara en klassisk troll-journalistik som inte står Minimedia långt efter, han uppvisar också att han inte har en aning om hur Apple fungerar. Istället tar han ett rykte som baseras på andra rykten och drar sina egna analyser som om han hade ett faktiskt faktaunderlag att dra sina slutsatser från.

Är man prylexpert så är man.

Här en guide till Aron Andersson om hur Apple fungerar:

  1. Har Apple inte släppt det så finns det inte. Enkelt.
  2. Väldigt få personer utanför Apple vet vilka produkter som är på gång.
  3. Apple kommenterar aldrig rykten. Aldrig. Detta torde inte vara en nyhet ens för Aron Andersson. Skribenter och journalister som skriver detta tycks snarare göra det för att ytterligare misskreditera Apple.
  4. Apple lanserar inte produkter och tjänster på samma sätt som andra företag. De gör det för sina kunder, inte för att göra media, analytiker eller aktieägare glada. Med kunden i fokus tjänar Apple pengar och åtminstone aktieägarna torde bli nöjda av det.
  5. Apple hakar ytterst sällan på trender. Däremot skapar de destå fler som andra hakar på.

Hade Aron Andersson varit intresserad av att leverera journalistik hade han kanske insett att Samsungs “klocka” inte nödvändigtvis är ett svar på vad Apple kommer eller ens kan tänkas tillverka.

Apple har aldrig pratat om ett armbandsur. Det har andra gjort åt dem, men det innebär inte att Apple kommer att släppa en sådan produkt. Apple har däremot registrerat flera patent inom området, men den som har erfarenhet av att följa Apple vet att det i de flesta fall inte innebär någonting mer än att företaget vill ha möjligheten att ta fram en sådan produkt den dagen de anser det vara möjligt och intressant.

Ska Apple kritiseras och dömas så är det för vad de faktiskt kan stå till svars för. Man kan kritisera Apple för vad de inte gjort i frågor som exempelvis hur personalen i fabrikerna i Kina behandlas, eller hur Apple arbetar för att bli mer miljövänliga, men att som Aron Andersson mena att Apple står med hakan i marken och ser på hur Samsung kör om dem med “den senaste James Bond-tekniken” kan närmast jämföras med när Apple fick oerhört stor kritik för att de inte tillverkade några datorer i Netbook-formatet.

Efter ett par år var Netbooks mer dött än Boo.com och iPad var en gigantisk succé. Åter igen – Apple skapade en trend med surfplattor, de hakade inte på en tillfällig fluga skapad av en desperat PC-industri. Ironiskt fanns det då inga rykten om en surfplatta, och inga prylexperter anklagade Apple för att ha halkat på efterkälken när det gällde surfplattor – en trend som Microsoft försökte dra igång redan 2003-2004 om jag inte missminner mig.

Hur det kommer att gå för Samsungs armbandsur? Jag har ingen aning, men kanske det är läge att fråga Pebble – det projekt som jag misstänker att Samsung kopierat när de “skapat” sitt egna “armbandsur”.

Macbloggar gräver sakta sin egen grav

Varför skriver jag inte om rykten på Macpro? För att det är ett slöseri med tid. Varför bidra till en rykteshysteri inför en kommande lansering med artiklar med noggrant konstruerade rubriker enbart för att dra besökare som kort efter att de klickat sig in lämnar sajten och känner sig besvikna och lurade?

Många Macbloggar och andra teknikbloggar både här i Sverige och utomlands gör bra grejer. De publicerar guider, kul tips och reportage om allt mellan himmel och jord i Mac-världen.

Men de publicerar också rykten. Massor av rykten.

Mitt motstånd mot dessa rykten har återkommande uttryckts via Macpro och andra kanaler åtskilliga gånger, men jag ska samtidigt inte sätta mig på höga hästar och på något stt idiotförklara de bloggar och liknande som publicerar rykten och skvaller. De gör det för att de måste attrahera besökare, och kanske intalar de sig att de måste skriva om sådant “som folk pratar om”.

Kvaliteten på det faktiska innehållet verkar ibland lämnas därhän – siffrorna är viktigare än att bygga en varaktig och ständigt återkommande publik. Jag vet att det synsättet knappast garanterar att en Macblogg blir stor och framgångsrik i besökarantal mätt, men å andra sidan driver jag inte en Macblogg med målet att kunna leva på intäkterna från den. Kanske är det en lyx som många svenska kommersiellt drivna Macsajter inte kan unna sig, vad vet jag.

Vad jag i detta urinerande på Macsajter och bloggar med ryktesartiklar efterlyser är mer eftertanke om ryktet de publicerar är faktiskt realistiskt. Detta är inget man kan förvänta sig från exempelvis Aftonbladet, men andra som följer Apple regelbundet och “har koll” som det så vackert heter borde kunna ifrågasätta rimligheten i ryktet – finns det annat som pekar på att innehållet i ryktet ens är realistiskt?

Ett återkommande rykte är att Apple ska släppa en TV – det har pratats om det i flera år nu. För mig är det lika realistiskt som att Apple skulle låta tillverka en bil med motiveringen att kunderna ska kunna montera en iPhone eller iPad i den.

Apple behöver inte tillverka en TV – de har Apple TV, en produkt som är enkel att underhålla, enkel att tillverka, lätt och smidig att distribuera och som ger en lagom fin marginal åt Apple. Försök få ihop den ekvationen med en 38-48-tums TV-apparat. Ändå är detta ett exempel på rykte som få ens värderar sannolikheten i. Så djävla svårt är det faktiskt inte om man lägger fem minuter på att tänka igenom saken ett varv till.

Sen förstår jag inte tjusningen i att publicera samma rykten och/eller nyheter som en rad andra Mac-sajter redan har publicerat eller kommer publicera – varför ska man gå till sajt X när sajt Y publicerar i princip samma artiklar? Det skapar ett flyktigt besökarbeteende där läsarna går från sajt till sajt till sajt, eller använder portaler som AAPL och snabbt kan skumma igenom vilka nyheter som är intressantast att lägga tid på.

Förlorarna är de som inte får första klicket från varje besökare. Genom att publicera samma nyheter som alla andra skapar man ett brus som gör att läsarna inte hittar ett fotfäste i flödet av nyheter och artiklar. Många macsajter och bloggar blir lika upphetsande att läsa som att gå in i vilket köpcentrum som helst – i princip samma butiker oavsett om du är i Malmö, Stockholm eller Luleå.

Sluta gräv din egna grav och börja skapa. Skit samma om det inte drar besökare – bygg en trogen läsarskara som litar på dig och dina åsikter snarare än att göra det som du tror förväntas av dig. Förväntningar som skapats av andra är knappast en garanti för att det är rätt för just dig.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin