2013-09-02
Nyhet

Varför en billigare iPhone-modell är rätt väg för Apple

Som många rykten säger så är det en billigare iPhone på gång från Apple. Den ska enligt snacket på stan heta “iPhone 5C” och vara en budgetmodell som erbjuder samma formfaktor som iPhone 5. Allt detta enligt ryktena alltså.

Jag tänker inte kommentera dessa rykten, då rykten är något jag som bekant avskyr. Däremot tänker jag argumentera för varför en billigare iPhone i en ny förpackning är nödvändig för att Apple ska fortsätta växa inom mobilsegmentet.

Många har skrikit efter en billigare iPhone. En budgetmodell som ska tilltala massorna och på så sätt öka Apples marknadsandelar ytterligare på den redan stenhårda marknaden för smarta mobiltelefoner. Sannolikt har de skrikande inte särskilt bra koll eftersom Apple i åratal haft billiga iPhones – nämligen föregående års modeller. Den billiga iPhone-modellen på marknaden nu är iPhone 4 eller iPhone 4S, beroende på vilken återförsäljare man går till. Året innan det var det iPhone 4, och året innan det iPhone 3GS som var fattigmansmodellen.

Även om detta upplägg tjänat Apple väl i form av att de produktionsapparater som skapats för att tillverka en viss modell kan leva vidare ett eller två år till, vilket gör att investeringen för maskiner och annat i fabrikerna kan hämtas hem under en längre tid. Apple köper ju som bekant in stora delar av alla maskiner och annan utrustning som krävs för tillverkning av iPhone och iPad, sannolikt för att fabrikerna inte ska kunna sälja utrustningen vidare till Apples konkurrenter när nästa iPhone tar över stafettpinnen.

Problemet för Apple med att sälja dessa äldre modeller till lägre pris är dels att kunderna numera i allt större utsträckning lärt sig att årets toppmodell kommer att säljas betydligt billigare nästa år. Det andra är också det faktum att det är äldre modeller. Att de är långsammare, har sämre skärm och andra begränsningar som den senaste modellen inte har är sekundärt – det primära är att de ser gamla ut. Skillnaden i utseende mellan iPhone 4 och 4S, eller iPhone 3G eller iPhone 3GS är ju inte särskilt stor. Kontrasten blir däremot desto större när en modell som iPhone 5 lanseras, och risken finns givetvis att kunder som inte vill ha iPhone 4S, och inte har råd med iPhone 5, antingen väntar tills efterföljaren till iPhone 5 lanseras eller helt enkelt står över.

Eller – ännu värre – köper en telefon från Samsung.

Detta är iPhone 5C

Detta tror jag är anledningen till att Apple kommer helt eller delvis överge sin strategi med att kränga gamla iPhone-modeller. Istället blir lösningen vad ryktena kallar iPhone 5C.

Det hela är nämligen lika genialt som det är enkelt, och Apple har redan gjort det med en annan produktserie: iPad mini.

Receptet bygger på att ta gammal teknik och stoppa in det hela i en ny förpackning. En iPhone 5C kommer ha en långsammare processor, kanske inte 64 gigabyte lagringskapacitet utan endast 16- eller 32 gigabyte. Skärmen kommer troligen vara av retina-kvalitet eftersom Apple levererat denna kvalitet på skärmar sedan iPhone 4.

Det galnaste av allt är att det kommer fungera, och sälja i kopiösa mängder. Få kunder tänker på vad som sitter under skalet. De känner på vikten, ser Apples logga och att den ser ut ungefär som den nya heta iPhone 5S (eller vad den nu kommer att heta). Prislappen för en iPhone 5C tror jag kommer ligga på samma nivå som en iPad mini med jämfört med en iPad 4, det vill säga strax under 3 000 kronor för den enklaste modellen.

Om det stämmer blir det intressant att se vad som händer med iPod touch, som i sin enklaste modell kostar strax under 2 200 kronor. Den säljs i ett antal färger (vilket iPhone 5C sägs göra) om du köper en modell med 32 gigabyte eller mer lagringsyta och innehåller en aningen långsammare processor än dagens iPhone 5.

Min gissning? iPhone 5C är dagens iPod touch med 3G/LTE-krets inbyggd. Och dagarna för iPod touch kan mycket väl vara räknade.

Verkar det galet? Kanske. Men Apple skulle ha betydligt mer att vinna på om de som idag köper en iPod touch istället köper en iPhone 5C. Fler sålda iPhone, mer kickback från mobiloperatörerna i form av trafikavgifter för dataabonnemang, fler spontanköp av musik, appar med mera från iTunes, och så vidare.



© 2018 Omsoc Publishing AB