2013-09-10
Nyhet

Iterationer

Gång efter annan har Tim Cook det senaste året förklarat hur Apple lägger ned sin själ i sina produkter och hur den andan genomsyrar allt de gör när de tar fram produkter som ska berika våra liv.

Men när jag tittar på vad Apple släppt de senaste året så förstår jag inte vad han menar.

Dagens lansering är ett bra exempel. Nya iPhone 5c och iPhone 5s är båda iterationer av redan befintliga produkter. Ja, iPhone 5s har en fingeravtrycksläsare (i brist på bättre ord), en sensor som känner av hur du rör dig och när du gör det (en kalldusch för exempelvis Jawbone och deras produkt trevliga produkt Up), snabbare processor som nu tar steget upp i 64-bitarsvärlden (vilket i sig endast är vettigt om du har 4GB internminne eller mer – Apple säger givetvis inte hur mycket internminne en iPhone 5s har inbyggt), snabbare grafik och lite annat lull-lull.

Trevligt? Ja visst. Nödvändigt? Inte direkt. Revolutionerande? Knappast.

Alla som följer Apple vet att det är så här de arbetar. Nästan allt de gör bygger på iterationer.

År efter år fortsatte Apple presentera iPod-modeller med lite mer lagringskapacitet, ett litet annorlunda utseende och då och då helt nya (mindre) modeller som antingen kompletterade redan befintliga dito eller ersatte äldre.
Samma sak med iPhone – från iPhone till iPhone 3G, 3GS, 4, 4s, 5, 5s. Och nu 5c.

iPad? Samma sak, förutom med iPad mini där företaget tog delvis äldre teknik och packade in i ett mindre skal och sålde till ett lägre pris. Samma sak gör Apple nu med iPhone 5c, precis som jag förutspådde (även om företaget inte var fullt så radikala så de slopade iPod Touch som jag föreslog).

Mac mini? iMac? Macbook Air? Japp – iterationer. Utvecklingar av ett befintligt koncept.

Fundera ett slag över det faktum att innan nya Mac Pro som släpps senare i höst så var den sista helt nya datormodell från Apple (om man bortser från ipad) en tunn notebook vid namn Macbook Air, som lanserades 30 januari 2008. Innan dess var det Mac mini som lanserades den 22 januari 2005.

När jag tittar på Apples produktsortiment så saknar jag den där magiska känslan. Kanske ska Darth Vader-maskinen Mac Pro symbolisera vad Tim Cook pratar om när han beskriver hur Apple skapar vackra produkter som berikar människors dagliga liv, men en dator som lär landa på marknaden med en prislapp långt från vad normalt folk betalar för en dator lär inte berika särskilt mångas liv annat än i fantasin.

Många har spekulerat i om Apple har ännu en “game changer” i sig. En sådan var iPod, en annan iPhone och en tredje iPad. Tre giganter för sin tid och där två av dem fortfarande säljer hysteriska mängder. Tre så stora succéer är två fler än vad de flesta företag lyckas med under en normal livstid. Jag är inte direkt orolig för Apple som företag, men det är dags för Tim Cook och hans Apple att sluta spotta ur sig vackra reklamfilmer med djupa budskap och istället leverera produkter som faktiskt lever upp till alla vackra ord.

Jag är inte besviken över kvällens lansering, vilket kanske är lätt att tro. Det mesta hade läckt ut på förhand, och det är också så här Apples presentationer tenderar att se ut nu för tiden. Kanske var det symptomatiskt att Elvis Costello fick avsluta kvällens pressmöte med några låtar för att fylla ut tiden.

Jag som många andra skribenter kommer att testa de nya produkterna och jag kommer troligen att gilla åtminstone en av dem. Produkterna kommer att sälja som isglass i Sahara oavsett vad sådana som jag tycker och Apple och dess aktieägare kommer att tjäna stora pengar. Precis som vanligt.

Den där wow-känslan, som gjorde att magen knöt sig i takt med sitt bankkonto eftersom man bara måste ha allt det där som Apple lanserade, den känslan infann sig inte. Det var länge sen den gjorde det.

Kanske är jag för gammal, eller så är det så enkelt att Apple år 2013 inte är lika spännande som Apple år 2003. Kanske har Apple blivit det som Apple aldrig var tänkt att bli: vanliga. En del av etablissemanget. Mainstream.



© 2018 Omsoc Publishing AB