2013-10-16
Nyhet

Apples Yin och Yang

John Kirk:

Jobs rearranged Apple into a functional organization. He made the user experience priority number one, stripped away middle management, eliminated traditional monetary incentives and career paths and centered the organization on himself.

The functional organization is ideally suited for innovation.

That is Apple’s strength. And that is Apple’s weakness.

Jag funderade runt det ovanstående när jag lyssnade på det senaste avsnittet av Accidental Podcast nu på morgonen där Apples onlinetjänster diskuterades. Många hoppar av Apple för att det inte finns några klara vägar uppåt inom företaget – är du en utvecklare så är du en utvecklare – du kanske får arbeta med andra produkter på sikt men din plats är där Apple placerat dig och så länge du är en del av maskineriet så är du värdefull för Apple.

När det gäller .Mac, MobileMe och nu iCloud tycks Apple följa samma mönster – det finns ingen långsiktighet och Apple tycks sakna viljan att investera kraftigt i en infrastruktur som lever upp till vad Apple lovar. Att Steve Jobs byggde Apple runt sig själv och fick företaget att fokusera på användarupplevelsen i första hand var bra, vad som var mindre bra var att om Steve Jobs inte var intresserad av en produkt, tjänst eller funktion så var det inget Steve Jobs, och därmed Apple, fokuserade på. iWork är ett bra exempel där vi fortfarande installerar iWork från 2009 och sedan laddar in en packe uppdateringar för att få det att fungera med det operativsystem och de tjänster som Apple erbjuder idag.

Kanske är detta en effekt av att Apples fokus ligger på vad du håller i handen eller har i din väska – en produkt du redan köpt och migrerat till och som du använder dagligen. Om någon del av iCloud då inte levererar som du förväntat dig verkar inte alltid vara något som Apple verkar bry sig nämnvärt om och det är synd.

Man kan jämföra iCloud med Googles molntjänster, eller Microsofts för den delen, och man ser omedelbart skillnader. Googles grejer, hur läskiga och integritetskränkande de än på vara, fungerar i princip alltid. Microsofts Office 365 likaså. iCloud drabbas återkommande av driftstörningar, iMessage är en soppa utan dess like och det faktum att Apple i övergången från MobileMe till iCloud slopade en rad tjänster som baserades på webben till förmån för antingen inga alls eller inbyggda dito i iOS och OS X visar att Apple själva förstått att de inte är kompetenta nog att bygga riktigt bra molntjänster.

Det är synd, för ett iCloud med möjligheten att koppla din egna domän till e-posten eller en enkel möjlighet att se och administrera dina bildbibliotek via webbläsaren och inte enbart via iOS, iPhoto eller Aperture hade varit väldigt värdefullt. När man tittar på just de här två sakerna och sedan jämför med vad Google gör så är det närmast skrattretande att Apple inte erbjuder detta år 2013.



© 2018 Omsoc Publishing AB