2013-10-29
Nyhet

Hejdå, Dell

Idag är Dells sista dag som ett publikt börsnoterat företag. I morgon återgår företaget till att bli ett privat, slutet, bolag utan yttre insyn. Det låter närmast idealt för ett företag som haft det ordentligt tufft några år nu med otaliga misslyckade satsningar på minidatorer, handdatorer, mobiltelefoner, surfplattor och utskrattade reklamkampanjer, bara för att nämna några exempel.

Som tillverkare av PC-datorer och servrar är Dell faktiskt inte alls dåliga. Deras försäljningsorganisation haltar en aning i form av att de har för få säljare (ironiskt nog) och en returhantering vid exempelvis felleverans eller felbeställningar som inte står Kafkas Processen långt efter.

PÅ sätt och vis är det en epok som går i graven nu. Tittar man tio-femton år bakåt i tiden så hade vi HP, Compaq, Dell, Gateway och allt vad de nu hette. De tillverkade i mångt och mycket samma produkter inom PC-segmentet, och de var alla beroende av andra företag och deras innovationsförmåga. Detta är en sits Apple sett till att de inte hamnat i och gör allt för att de inte ska hamna i. Den egna chipdesignen har resulterat i en rad ARM-baserade processorer som idag sitter iPhone, iPad, iPod touch och Apple TV och Apple kan själva ha en större kontroll över funktioner, egenskaper, produktionstakt och sitter därmed inte i händerna på underleverantörer på samma sätt som just Dell gör.

Den amerikanska PC-jätten har visserligen egna monteringsanläggningar vilka givetvis kostar en hel del pengar. Apple å sin sida anlitar underleverantörer men de äger samtidigt tillverkningsutrustningen för en rad komponenter som gör att de har lägre produktionskostnader och lägre fasta kostnader.

 

Det som drabbat Dell och slutligen tvingat dem att avnotera sig från börsen är att de inte har några egna ideér. Precis som många andra tittar de på vad framgångsrika konkurrenter och reagerar därefter – de är reaktiva istället för proaktiva och när de väl får ut en mini-PC eller en PC med integrerad dator i skärmen, för att ta några exempel, har Apple haft samma produkter på marknaden i minst ett halvår. Genom att skapa produkter, design och marknadsföring som går i andras fotspår har företag som Dell sakta grävt sin egen grav.

Hade Dell utvecklat ett eget operativsystem, eller haft möjlighet att använda ett operativsystem särskilt utformat för surfplattor eller mobiltelefoner som faktiskt gav Dell någon form av egenbestämmande framför att använda Windows eller Android hade Dell om de haft något som helst visionärt tänkande kunnat vara före Apple med en surfplatta.

Dell är ett företag som inte har sitt i DNA att ta risker, testa nya saker, forska och fundera runt smarta och spännande produkter och tjänster. Hade Dell ens vågat ta några steg i den riktningen hade dekanske inte befunnit sig i den situation de befinner sig i nu.



© 2018 Omsoc Publishing AB