2013-11-05
Nyhet

Att lita på Apple

I ett PDF-dokument redovisar Apple nu tydligt vilka länder som begärt ut information om Apples kunder, och i hur många fall Apple lämnat ut eller vägrat lämna ut information om sina kunder. Att Apple och andra företag är under hårt tryck från amerikanska myndigheter råder det för övrigt ingen tvekan om.

Jag får ibland frågan hur jag kan lita på Apple när det gäller allt från mitt fingeravtryck i min iPhone 5s till hur jag kan använda iCloud och faktiskt önskar att Apple skulle erbjuda e-posthantering med personliga domäner och adresser.

Svaret är enkelt, och jag låter Apple säga själva i ett stycke hämtat från rapporten jag nyss nämnde:

Perhaps most important, our business does not depend on collecting personal data. We have no interest in amassing personal information about our customers.

We protect personal conversations by providing end-to-end encryption over iMessage and FaceTime. We do not store location data, Maps searches, or Siri requests in any identifiable form.

Företag som Google, Microsoft, Yahoo, Facebook, LinkedIn eller Twitter har genom sina onlinetjänster oss användare som sina primära handelsvaror. Vår information är deras levebröd. Ju mer de kan ta reda på om oss användare, ju mer pengar kan de tjäna. Vi jublar över låga priser eller till och med gratis tjänster, men allt har ett pris och det är med vår egna privata information vi betalar.

Apple tjänar inte pengar på iCloud, Siri, kartor, Facetime eller andra online-tjänster. De tjänar pengar på att sälja hårdvara och i viss mån mjukvara.

De har inget behov av att använda sig av den information vi gett dem, och kanske är det godtroget att anta att Apple kommer stå vid sitt ord att inte utnyttja informationen på fel sätt men om du tänker efter själv: när fick du ett reklammail från Apple senast? Du kan få ett när du registrerat din nya iPhone eller Mac, och om du bett om det kommer det ett mail då och då med lite nyheter från Apple Store. Det är allt.

För mig är det det bästa exemplet på kundvård – respektera kunden och misshandla inte relationen.

Därför litar jag på Apple.



© 2018 Omsoc Publishing AB