2013-11-19
Nyhet

Har luften gått ur GTD-apparna?

Minns du Getting Things Done, eller GTD? En trend som innehöll böcker, föreläsningar, kurser och givetvis en uppsjö av olika applikationer för diverse plattformar med vilka vi skulle lära oss att hålla bättre ordning på vardagen och få saker gjorda. Jag fastnade aldrig för GTD, kanske för att jag alltid existerat i en form av ständigt halv-organiserat kaos där förändringar av dagliga rutiner inte alltid är enkla.

Under många år använde jag Things, Omnifocus, Wunderlist och en rad andra applikationer för att hålla ordning på saker jag skulle göra, hur jag skulle göra dem och när. Men där det finns applikationer, läckra gränssnitt och förhoppningsvis synkroniseringsmöjligheter krävs disciplin, ett stort plattformsstöd och dagliga rutiner för att applikationerna ska komma till sin rätt.

Omnifocus var en applikation jag verkligen försökte gilla. Men det var på tok för komplicerat och omfattande och den enda egentliga anledningen till att jag ens testade Omnifocus var för att få en fungerande synkroniseringsfunktion mellan iPhone, iPad och Mac. När gänget på företaget bakom Things efter åtskilliga förseningar och minst lika många krystade ursäkter slutligen fick ut tummen och lanserade Things med molnsynkronisering blev jag riktigt glad och bestämde mig för att återvända till Things då det var applikationen jag först använde.

Men sen lanserades det andra tjänster och möjligheter i form av exempelvis tjänster/applikationer som Wunderlist och de inbyggda anteckningarna i Mac OS X och iOS. Things gick med tiden från att ha en given plats i dockan i både iOS och Mac OS X till att hamna längre och längre bort från mitt fokus. Ibland startade jag applikationen och konstaterade att de poster jag lagt in där sedan länge passerat sitt bäst-före-datum varvid jag raderade dem och stängde applikationen.

Igår bestämde jag mig för att radera Things från mina Mac-datorer, min iPhone 5s och min iPad. Jag behöver inte applikationen längre.

Hur jobbar jag då?

Deadlines och andra former av uppgifter som ska utföras lägger jag in i min kalender tillsammans med flera larm och anteckningar som ger mig en bra förklaring på vad som ska göras. Jag sparar alla mail jag får och skickar, vilket säkerligen strider direkt mot allt vad GTD heter, men det är faktiskt bättre och effektivare än att ständigt ta samma information och lägga in den i exempelvis Things. Ett projekt har ju den lilla egenskapen att det är i ständig förändring – saker ändras och tillkommer hela tiden vilket är som sig bör.

Behöver jag göra anteckningar som har mer detaljer använder jag Vesper vars avsaknad av synkroniseringsfunktion med både iPad och Mac har varit till sin fördel, åtminstone i mina ögon sett. Det gör att jag har en plats för mina anteckningar, precis som ett vanligt anteckningsblock man har i väskan eller innerfickan. Att endast ha en plats för att sköta om sina anteckningar gör att man oftare tittar just där än att slentrianmässigt antar att man ska kolla det “senare” på den enhet som råkar finnas i närheten. Åtminstone har det fungerat så för mig.

Det är fullt möjligt att jag hade varit effektivare om jag lagt ned tid på att lära mig Omnifocus fullt ut. Kanske hade en applikation som Evernote gjort underverk för min dagliga effektivitet men samtidigt fungerar mitt lätt rangliga men ändå enkla system så bra så jag tänker inte lägga varken tid eller kraft på att förändra ett system som faktiskt fungerar.

Don’t mess with a working system, som det brukar heta.



© 2018 Omsoc Publishing AB