2014-04-02
Guide

Publicera i Newsstand med TypeEngine

Efter vad som blivit en onödigt lång resa står jag äntligen vid dess destination: min app, och min tidning, finns nu i App Store via Newsstand.

Istället för att göra som förra gången, att blanda in formgivare och andra för att få hjälp med att få ut publikationen till er läsare (och sedan ha ont i magen över hur man ska återbetala alla tjänster) gjorde jag det enkelt för mig utan att för den sakens skull göra en allt över mycket sämre produkt: jag registrerade mig på tjänsten TypeEngine.

Faktum är att jag blev användare och kund där redan förra året, innan tjänsten var allmänt lanserad, men den var då så begränsad och hade åtskilliga problem så jag valde att vänta då jag inte hade tid eller resurser att lösa de problem som fanns.

När jag började titta på TypeEngine igen för lite mer än en månad sedan så hade tjänsten mognat. Det fanns gott om nya funktioner och smarta lösningar på åtskilliga problem som fanns tidigare så jag tänkte att det var dags att köra på.

Det första numret som nu finns i Newsstand heter ironiskt nog “Mars 2014” men har alltså inte kommit ut till er läsare förrän nu i början på april. Det beror på en del omständigheter som jag kommer till lite senare. Alla förseningar till trots är Macpro (magazine) den första svenska publikation som använder TypeEngine.

Att skapa en publikation

Screen Shot 2014-04-01 at 20.23.52

TypeEngine som tjänst består av två delar. Den ena delen, där du gör allt grovgöra, är helt webbaserad och allt arbete sker genom din webbläsare.

Du skapar nya nummer, laddar upp bilder och skapar sedan artiklarna rakt upp och ned i din webbläsare. Resultatet kräver TypeEngines egen applikation för iPhone eller iPad som du laddar ned gratis från App Store. Där kan du se hur dina artiklar ser ut innan de är klara, men här kan man bli lite smått frustrerad över hur usel prestanda det är på anslutningen till TypeEngines servrar, eller om det är det faktum att artiklarna ska renderas om för applikationen varje gång du laddar ned den.

Oavsett vilken anledning som ligger bakom detta kan det ta 15-30 sekunder innan din artikel laddas om i exempelvis din iPad så det gäller att redigera ordentligt innan man vill ta sig en titt på det uppdaterade materialet. Det är lite synd att det inte går att rendera en förhandsvisning på varje artikel direkt i webbläsaren, förhoppningsvis är det något som kommer vad tiden lider.

Text- och bildhantering

Screen Shot 2014-04-01 at 20.25.13

Att arbeta genom webbläsaren kan vara ganska frustrerande. Textredigeringsverktyget i WordPress är riktigt trevligt. Dess motsvarighet i TypeEngine är det inte. Man skriver allt i Markdown vilket är trevligt men problemet är att textredigeringsverktyget i TypeEngine inte riktigt är lämpad för just textredigering. Markören visar att du är på ett ställe men i själva verket är du bakom tecknet du i själva verket tror att du är framför vilket kan ge upphov till lite “lustiga” situationer.

Det enklaste alternativet är att skriva artiklarna i en annan civiliserad textredigerare som exempelvis Byword och sedan bara hälla in texterna i TypeEngine och dess redigeringsfönster.

Bildhanteringen i TypeEngine är inte helt rolig den heller. Det går exempelvis utmärkt att ladda upp bilder med mellanslag i bildens filnamn men bilderna kan sedan inte visas i iOS-applikationen. De bilder man använder för omslagsbilder ska också vara i ett visst format men TypeEngine låter dig gladeligen ladda upp vilken bild du vill och först när du ska försöka publicera din tidning får du ett meddelande från företagets support, som för övrigt inte alltid är så snabb på att svara men å andra sidan alltid är otroligt trevlig, hjälpsam och tålmodig.

Screen Shot 2014-04-01 at 21.04.49

Bilden ovan ljuger lite. Du ser en bild på väskan jag skriver om samt ett antal valmöjligheter, men det jag nämnde tidigare om vad det är för filnamn på bilderna gör sig extra påmint här då man inte kan se själva bilderna utan endast dess filnamn. Har man flera bilder får man klicka sig igenom namn efter namn för att hitta rätt bild att lägga in i artikeln, som man efter att ha fyllt i bildtext och annat gör genom att markera all text i det nedersta fältet, kopiera texten och sedan klistra in den i artikeln.

Även här hade det sannerligen inte skadat med ett lite mer visuellt verktyg för ändamålet eller åtminstone en knapp med texten “Insert image” eller liknande.

Att publicera till App Store

Screen Shot 2014-04-01 at 21.09.21Allt det jag beskriver ovan är egentligen inga jätteproblem. Det är saker som går att jobba runt genom att lära sig ett nytt arbetsätt. Inga konstigheter. Men processen att ta min tidning från TypeEngines konsol till App Store var inte det minsta underhållande.

Till att börja med måste du ge TypeEngine inloggningsuppgifterna till ditt utvecklarkonto hos Apple.

Har du inget utvecklarkonto för iOS måste du först registrera ett och betala årsavgiften för det.

Utöver det krävs också att du har ett Google Analytics-konto som du matar in ditt konto-ID för hos TypeEngine. Detta används för att mäta antalet nedladdningar, vilket är lite underligt då det borde finnas enklare sätt att göra det på. Om inte annat finns ju informationen i Apples utvecklarsajt där man kan logga in med sitt utvecklarkonto och kika.

Huruvida Apple är så glada över Google Analytics i denna ekvation låter jag vara osagt men jag hade gärna sett att man klarade sig utan det.

Utöver det krävs åtta bilder på din tidnings ikon i olika storlekar (retina, icke-retina, iPad och iPhone horisontellt och vertikalt, App Store, Newsstand, och så vidare) samt motsvarande uppsättning bilder för omslagsbilden som ska visas när applikationen laddas i din iOS-enhet.

Ett misstag här och uppladdningen av din applikation, som TypeEngine bygger åt dig, stoppas omedelbart.

Screen Shot 2014-04-01 at 22.14.55

Valmöjligheterna i bilden ovan (som också visar de utmärkta hjälprutorna i TypeEngine-konsolen) är nog så viktiga. Prisättningen är i amerikanska dollar och här finns det öppningar för missförstånd beroende på hur dollarkursen står från en dag till en annan. Det säkraste är att kolla i Apples prismatris i iTunes-sektionen på developer.apple.com

Du måste också ha en publicerad policy (du kan läsa min här) för hur man hanterar användaruppgifter och vad läsarna betalar för. Annat som måste matas in är hur din applikation (alltså din publikation) ska klassas i App Store – innehåller den våld, porr, antisemitism, svordomar, referenser till användande av alkohol eller tobak, och så vidare måste du också ange detta.

Kostnader och annat

TypeEngine är inte gratis. Eller snarare – det är gratis så länge du arbetar med att lägga in och redigera ditt material. Du kan förhandsgranska det utan någon kostnad, men när du väl har publicerat dina alster börjar taxametern ticka. Man betalar 25 dollar per månad i avgift för att använda systemet och en engångsavgift på 99 dollar för att publicera sin applikation till App Store. Utöver det betalar man också 15 amerikanska cent, drygt en krona, per nedladdad utgåva av sin publikation.

Utöver det betalar man 30 procent på varje sålt nummer till Apple, i mitt fall är det 13,30 kronor kvar av de 22 kronor per utgåva som jag tar betalt.

Av de 13 kronorna ska sedan TypeEngine ha en kaka och för att gå jämnt upp måste jag ha 13-14 prenumeranter varje månad innan jag börjar tjäna några pengar på det. Med tanke på att gamla Macpro Magazine knep förstaplatsen på Qiozk varje månad tror jag att det finns tillräckligt med intresse.

Jag har ju så att säga testat båda sidorna av detta, antingen att betala någon för att utveckla en applikation åt mig (med gamla Macpro Magazine) och att göra det via TypeEngine och fördelarna med TypeEngine överväger dess nackdelar.

Fördelarna är enkla – mata in din text och dina bilder och sen låter du någon annan ta hand om det. Nackdelarna är också ganska uppenbara – man förlorar möjligheten att bygga in helt unika funktioner i sin applikation. Utseendet kan modifieras via CSS-mallar men de funktioner som finns där är satta i sten. I Macpro (Magazine)’s förra inkarnation arbetade jag med en utvecklare och en formgivare och tillsammans blev vi ett team och för alla som arbetat med att ta fram en publikation, oavsett vad, så är dynamiken och idéerna i den processen en stor del av upplevelsen. Nu är jag helt ensam, åtminstone för närvarande, och det känns lite underligt.

Man kan vara flera olika användare i samma abonnemang i TypeEngine och där kan man arbeta tillsammans med samma publikation (eller flera olika om man vill ge ut ytterligare publikationer) vilket är bra då jag hoppas att jag inte ska vara ensam med arbeta med min publikation i framtiden.

Det går inte nog att understryka vilken lättnad det är att låta någon annan arbeta med App Store och hela processen runt att publicera en applikation där med allt vad det innebär. De som gjort det vet vad jag pratar om – de som inte gjort det kan vara glada för att de sluppit. Jag var extra glad över att TypeEngine hade hand om kommunikationen med Apple då min applikation stoppades i kontrollen innan den släpptes in till App Store. Det visade sig snart bero på att Apple själva hade haft problem i ett system som hanterade köp inuti applikationer, och det var just den funktionen som inte fungerade när de ville testa att köpa en utgåva av Macpro (magazine). Gänget på TypeEngine talade Apple tillrätta och det tog drygt 48 timmar innan applikationen var publicerad i App Store.

TypeEngine erbjuder också alla hugade publicister en tjänst där de tar fram unika mallar för just din publikation. 999 dollar kostar det och har man höga krav och inte kan ta fram en CSS-mall själv kan det vara värt det.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin