2014-05-30
Nyhet

Mer om Apples köp av Beats

Om Malik:

The way I see it, Apple CEO Tim Cook is trying to replace some of Steve Jobs’ skills by bringing in the best in business. Angela Ahrendts has the chops to take Apple retail into a new territory.

Jimmy Iovine will be running Apple’s content side of the house. Jony Ive is still a powerhouse in design.

This is a good approach.

The Lefletz Letter har en liten annan syn på hela affären, där det i inte så vaga ordalag antyds att Tim Cook gör just vad Om Malik föreslår: han anställer för att täcka upp för sina egna (och andras) tillkortakommanden:

Tim Cook is an operations guy, he’s clueless, the company has no vision and this is evidence of it. Steve Jobs was famous for saying one thing and doing another, decrying this and then doing exactly that.

Anybody with a brain knew that streaming was eclipsing downloads. Except at Apple, where they were adhering to Jobs’s philosophy. But it turns out Apple had no Plan B, no streaming service ready to be launched when necessary. It’s like they never read Clayton Christensen’s “Innovator’s Dilemma,” despite it being vaunted in the tech press for over a decade. If you rest on your laurels, you’re gonna be history tomorrow.

Jag tycker inte att det är ett problem om Cook förstärker ledarskapet på Apple med kunskaper utifrån som i sin tur kan göra Apple mer framgångsrikt. Det är snarare ett tecken på en bra ledare som istället för att göra som just Steve Jobs, det vill säga braka på med en övertygelse och sedan i elfte timmen ändra sig, inse att man behöver hjälp, ideér, influenser och kontakter utanför Apple.

Under Jobs ledning raderades Apples kärlek för NIH, det vill säga den tid då Apple var tvungna att uppfinna allt själva snarare än att hämta in kunskap, kod och ideér utifrån. Istället omfamnades öppen källkod och i princip hela Apples produktsortiment raderades till förmån för ett fåtal produkter som de kunde göra bra istället.

Tim Cook är smart, och han fortsätter göra exakt vad Steve Jobs gjorde då och vad Apple sedan gjort de senaste femton åren: var inte rädd för ideér utifrån, och följ pengarna. Om kunderna köper en iPad och en Macbook Air istället för att köpa en Microsoft Surface så tjänar Apple mer pengar, även om det kanske inte är det bästa för konsumenterna i slutändan. Det är i princip hela förklaringen till Apples affärsmodell.

Apple har nu köpt en riktigt framgångsrik tillverkare av hörlurar och en musiktjänst som fått en kvarts miljon användare på ett kvartal, och i och med en affär på tre miljarder dollar kommer Apple i det långa loppet att tjäna betydligt mer på den.

Ge Beats varumärke två år så är det snart en del av Apples dito – “Beats by Apple” är inte alls otänkbart. Det är då vi verkligen avgöra om detta var en bra affär eller inte.



© 2018 Omsoc Publishing AB