2014-07-03

Recension – Korthuset

Det finns en viss typ av berättarstil jag är väldigt svag för. Har man läst Gunnar Lindstedts böcker om Boo.com eller Trustoraffären så förstår man vad jag menar. Det är böcker som berättar en historia och som gräver ned sig i detaljer utan att det blir för mycket navelskådande och som samtidigt gör detta med ett driv vilket i sin tur skapar ett underhållsvärde. Det blir en bok man inte vill lägga från sig.

När Daniel Goldberg och Linus Larsson äntligen började skriva böcker så gjorde de det tillsammans. De debuterade med en bok om svenska hackare, följde upp med en mycket bra och trevlig bok om Minecraft och nu är de alltså aktuella med en titel till. Denna gång handlar den om hur bankernas slapphänta säkerhetstänk gjort det möjligt för allt från småtjuvar till storskaliga bedrägerier med maffiakopplingar att länsa bankkundernas konton på pengar. En modern sorts bankrån som utförs i det tysta utan att ett skott avlossats och utan att en enda krona sopats ned i en väska eller en sopsäck i ett bankvalv.

Är man som vilken normal bankkund som helst och inte är upprörd vid det här laget så blir man det garanterat genom att fortsätta läsa denna bok. Jag kan nämligen meddela att boken knappast har stärkt min personliga tilltro till hur banker och kreditkortsföretag arbetar med säkerheten runt våra bankkonton och tillhörande kredit- eller betalkort.

Linus Larsson och Daniel Goldberg började lite stapplande i sin författarkarriär, tog sjumilakliv framåt med boken om Minecraft och med Korthuset har de i mina ögon etablerat sig som seriösa författare helt i klass med nyss nämnde Gunnar Lindstedt och flera andra betydligt “tyngre” namn.
Det är sannerligen dags att Linus Larsson och Daniel Goldberg tar sin plats jämte dem.