2014-07-16
Nyhet

Angående Apples partnerskap med IBM

Sällan har jag läst ett pressmeddelande från Apple med så mycket “Corporate Bullshit” som detta.

Och ändå finns sanningen representerad i en enda mening, som förklarar vad som är viktigt för Apple:

As part of the exclusive IBM MobileFirst for iOS agreement, IBM will also sell iPhones and iPads with the industry-specific solutions to business clients worldwide.

Som jag konstaterat tidigare: vill man förstå varför Apple gör på ett eller annat sätt så är det bara att följa pengarna. De må ha ideologiska anledningar till varför en design eller funktion ser ut som den gör, och det är också vad som gör Apples produkter fantastiska, men allt detta har sin rot i vad som kan dra in mer pengar.

Att Apple får IBM att fungera som deras återförsäljare gentemot tunga företagskunder är bra för IBM (som äntligen har något relevant att erbjuda sina kunder) och på sätt och vis givetvis också bra för Apple men något säger mig att den här typen av “partnerskap”, som var oerhört vanliga mellan företag för 10-15 år sedan, inte kommer att vara en sekund längre än vad Apple behöver.

Med andra ord: om detta visar sig vara en bra affär kommer Apple sparka ut IBM och starta upp en egen företagsförsäljningsorganisation inom 12-24 månader. Troligen kommer de rekrytera en eller ett par tunga chefer från IBM eller möjligen HP för att driva det hela, som ett komplement till Apple Store.



© 2018 Omsoc Publishing AB