2014-10-03
Nyhet

Minns du eWorld?

Det finns en likhet med forntidens Apple, alltså under de mörka dagarna mellan slutet på 80-talet och fram till att Steve Jobs återvände i slutet på 1996 och det Apple vi ser idag. Det är att Apple sällan uppfinner något helt nytt alldeles själva. Istället sitter de på läktaren och betraktar hur konkurrenterna på en viss del av marknaden slarvar och snubblar över sina försök till att tillverka attraktiva produkter och sedan, oftast när ingen riktigt förväntar sig att någon ska göra just det, så rider de in i staden och förhoppningsvis tar de över delar av marknaden. De gjorde det med Macintosh, iPod, iPhone och iPad. Om de kommer göra det med Apple Watch.

1994 hade en produkt från Apple premiär som blev en av de där legendariska flopparna. 1994 var nämligen året då hela världen började höra talas om Internet och “Cyberspace” men det var fortfarande långt ifrån vanligt att gemene man hade tillgång till “webben”. Istället var det framför allt i USA fortfarande gigantiska onlinetjänster som America Online (Senare AOL), Prodigy, Compuserve och Genie som härskade. Dit ringde miljonstals amerikaner med vanliga modem kopplade sina datorer och betalade ganska hyfsade pengar per timme för att göra just det.

Just AOL spelar en liten del i den här historien. Innan bolaget bytte namn till America Online hette det Quantum och hade ett samarbete med Apple kallat AppleLink Personal Edition för Apple II och Macintosh-datorerna. Samarbetet varade inte länge, mellan maj 1988 och oktober 1989, och AppleLink-programmet upphörde att existera samtidigt som Quantum bytte namn till America Online.

Apple hade uppenbarligen fått smak på det här med online-tjänster, eller så visar lanseringen av eWorld hur Apple hade blivit långsamma och reaktiva istället för att vara proaktiva. Hur som helst var det dags för lanseringen av Apples egna onlinetjänst i juni 1994. eWorld erbjöd en rad funktioner som e-post, forum, väder, nyheter och en rad andra saker som inte på något sätt skiljde tjänsten från de nyblivna konkurrenterna Compuserve, America Online och Prodigy. Med färgglada illustrationer av Mark Drury erbjöds användarna en hemtrevlig upplevelse som kretsade runt ett torg i en liten fiktiv stad som fick stå för utgångspunkten i navigationen av eWorld.

Precis som konkurrenterna krävdes en klientprogramvara du installerade i din Mac (ungefär som First Class, ett hyfsat populärt BBS-system för ett tiotal år sedan) och som sedan renderade grafik och skötte dialogen mellan dig som användare och Apples servrar. Ingen webbläsare här, således. Intressant nog fanns också ett visst stöd för handdatorn Newton men där kunde användarna endast ta emot och skicka e-post, inget annat.

Apple vore ju inte Apple om de inte tog rejält betalt för nöjet. Prislappen låg på strax under nio dollar i månaden plus strax under åtta dollar per timme om du använde tjänsten mellan 06:00 på morgonen och 18:00 på kvällen på vardagar. Trots att tjänsten i princip ständigt kämpade med att attrahera användare sänkte Apple aldrig priset på eWorld. Istället byggdes tjänsten efter en tid ut med Internet-åtkomst.

Precis som många andra onlinetjänster, och med BBS:er och Fidonet, så blev Internet döden för eWorld. Eller så var det Apples höga priser och allmänna oförmåga att förklara varför eWorld var en sån bra grej som gjorde att företaget stängde av tjänsten i mars 1996. Som mest hade eWorld strax över 110000 medlemmar vilket kunde jämföras med America Online som då hade över 2,5 miljoner medlemmar enbart i USA.

eWorld blev inte ens två år gammal och får ses som den första i en rad onlinetjänster från Apple som lyckligtvis bara blivit bättre sedan dess.

Vill du återuppleva eWorld kan du göra det här.



© 2018 Omsoc Publishing AB