2014-10-08
Nyhet

Framtiden för Apple börjar nu

Ett armbandsur eller en liten dator på din arm.

Apple Watch aspirerar på att vara så mycket på en så liten yta.

Det är lätt att fokusera och stirra på tekniken. Att en liten armbandsdator har Bluetooth LE och stödjer ad-hoc-wifi, att den i mångt och mycket är beroende av en iPhone som “backend” för att driva tjänster och applikationer i Apple Watch.

Jag har lyssnat på avsnitt av podcastprogrammen The Talk Show avsnitt 96 och Accidental Tech Podcast avsnitt 84 och de berör mycket intressanta frågor runt Apple Watch och jag rekommenderar varmt alla som är intresserade att lyssna på dessa.

Men det finns en fråga som kanske inte berörts fullt lika mycket.

Det är den jobbiga frågan : vad ska man med en Apple Watch till? Och följdfrågan blir: var är Apple egentligen på väg?

Tim Cook pratade på lanseringen av Apple Watch om att detta var det nästa steget för Apple. Om du för ett ögonblick bortser från att det är en “ball” produkt: att Apple Watch kan göra coola saker, att den kommer att generera uppmärksamhet för dig och din person (innan den blivit vanligare ute bland folk), att den innehåller riktigt intressanta och spännande funktioner och teknik, och så vidare – vad ska du med den till? Vem eller vilka är Apple Watch egentligen designad för?

Alla? Ingen? Givetvis är det ingen som behöver en Apple Watch. Vi behövde den inte innan Apple lanserade den, och vi behöver den lika lite idag. Precis som med så många andra av de saker vi lägger våra pengar på.

En mobiltelefon behöver de flesta av oss, så vi köper en iPhone. En dator behöver många av oss – så vi köper en Mac. Vi behövde inte en iPod, och vi behöver nog inte en iPad heller, men vi köpte och köper dem ändå.

Det finns givetvis gott om frågor runt hur Apple Watch kommer att säljas, vilka möjligheter man har till framtida uppdateringar utöver att byta armband, vilken batteritid Apple Watch har, och så vidare. Det finns ett frågetecken som sakta rätats ut till ett utropstecken sedan lanseringen av iPhone 5s och iPhone 5c då Apple släppte båda modellerna i flera färger. Det handlar om hur Apple, som bekant inte längre heter Apple Computer, rör sig in i en värld där deras produkter allt mer blir modeaccessoarer snarare än teknikprodukter.

Tekniken har sakta gått från att sitta vid ratten, som under åren då Jobs och kompani pratade om hur deras G4- och G5-datorer var superdatorer till att lagom till när iPhone lanserades hamna i skuffen bakom baksätet.

Form och användarupplevelse var det primära, inte hur snabbt eller kraftfullt något var.

Tekniken är numera av underordnad betydelse hos Apple, och det är lite skevt att ett företag som å ena sidan tillverkar en kraftfull arbetsstation i form av Mac Pro också gör en klocka med olika armband och annat för att passa olika personers personliga preferenser. Skevt och också något av en varningsklocka då företag som historiskt sett velat göra många olika saker dukat under av tyngden från alla de saker de velat göra.

Det skulle inte förvåna mig om Apple om fem år snarare är ett företag som visserligen tillverkar datorer och tillbehör till dessa men också är ett företag som vuxit sig stora i modebranschen, där deras telefoner, klockor och andra produkter och tillhörande tillbehör, drar in merparten av intäkterna till bolaget. Datorerna finns kvar av gammal hävd, det är Apples smör- och brödprodukter, men eftersom Apple är ett företag som går dit pengarna finns lever inga produkter eller tjänster säkert i framtidens Apple. Kan det lanseras en produkt eller tjänst under Apples namn som visserligen kanibaliserar en befintlig produkt eller tjänst men potentiellt kommer att dra in mer pengar kommer Apple inte tveka en sekund att lansera den.

Det är intressant att fundera på hur Apple kommer sälja Apple Watch. Går man bara in i Apple Store i Täby Centrum och ber att få köpa en Apple Watch Edition i guld för hur många tusen den nu kommer att kosta.

Kanske kommer Apple Watch och iPhone säljas i en exklusiv Apple Store på Biblioteksgatan i centrala Stockholm. Kan Nespresso sälja kaffeampuller i en stor lyxig butik några hundra meter därifrån på Kungsgatan är nog ingenting omöjligt.



© 2018 Omsoc Publishing AB