2014-10-24
Nyhet

Annonser snart verklighet i svenska Twitterflöden

Den som trodde att det gick att freda sig mot den flod av dynga i form av annonser och andra tricks som Twitter utsätter sina amerikanska användare för får nog tänka om.

Twitters nya charmoffensiv mot tredjepartsutvecklare kombinerat med att de nu börjar sälja på annonsörer utanför USA (däribland Sverige) gör att även vi svenska Twitter-användare inom kort får finna oss i att se reklamtweets i våra flöden, få inbjudningar följa konton som drivs av annonsörer och dessa annonsörer kommer dessutom få reda på vilka användare som följer dem och hur de använder Twitter.

Jag skrev detta den 11 augusti 2012:

Den största fällan som Twitter går in i är att de tar oss användare på allvar. De har blivit så stora så flera av våra dagstidningar citerar kändisars tweets på redaktionell plats, att vår egen utrikesminister använder Twitter som en kommunikationskanal för sitt departement, att USA:s president använder Twitter som en stor del av sin kampanj för att få sitta kvar fyra år till.

Det är dock viktigt att komma ihåg att Twitter blivit denna gigant för att vi gillar tjänsten – och vad Twitter nu gör är i princip att missbruka det förtroendet vi gett dem genom att invadera våra Twitterflöden utan att vi kan göra ett dugg för att stoppa det.

Det tog drygt två år för Twitters satsning på annonser att nå sina användare här i Sverige och är du som jag allergisk mot annonser (jag hade gladeligen betalat en månadsavgift för Twitter för att slippa annonserna) kan du redan nu förbereda dig genom att endast använda tredjepartsklienter och (svära lite tyst över att du inte backade App.net och att du inte fick dina vänner att göra det.



© 2018 Omsoc Publishing AB