2015-01-30
Kommentar

Tre (inte fyra) ideér Apple borde fundera på

Jag har fyra ideér. De är inte fantastiska eller på något sätt revolutionerande, men det är saker jag funderat på ett tag.

1. “Continuity” för iTunes

Jag har två Mac-datorer och en Surface 3 Pro. Jag har en iPhone. Jag använder iTunes Match på samtliga. Varför kan jag då inte exempelvis spela en låt i iTunes på min Mac på kontoret och sedan sätta mig i bilen, koppla in telefonen och fortsätta spela samma låt där jag slutade lyssna på den nyss? Eftersom jag har iTunes Match borde informationen om vilken låt jag lyssnar på och var i låten jag befann mig när jag slutade lyssna enkelt kunna synkas upp till iCloud via iTunes. Funktionen kan synka var 30:e sekund så tappar man inte mer än max 29 sekunder om man skulle slå ihop sin Macbook Air innan en ny synk lyckats.

2. Centraliserad hantering av uppdateringar för Apple TV

Jag har tre Apple TV i mitt hem. Tre. Varje gång Apple släpper en uppdatering måste alla tre uppdateras. Det innebär att jag ska gå runt till alla tre, slå på tillhörande TV-apparat och uppdatera varje Apple TV. Varför kan jag inte styra detta från ett MDM-verktyg eller från exempelvis iTunes (den senare en applikation där Apple ändå bygger in allt de inte vet vad de ska göra med).

Det kan låta som ett I-landsproblem men ta exempelvis en skola där man kanske satt upp 50 Apple TV. Dessa 50 enheter måste uppdateras manuellt varje gång det kommer en ny version av iOS då det inte ens finns inbyggt stöd för automatiska uppdateringar i Apple TV.

AppleTV har numera automatiska uppdateringar. Tack till Robert Samnegård för tipset.

3. Företagstjänster i iCloud

Apple har på sätt och vis redan företagstjänster i iCloud i form av applikationsdistribution från App Store och pushnotifieringar från och till tredjepartsapplikationer och tjänster, men om det är något många har saknat sedan MobileMe gick i graven var möjligheten att ha egna domäner hos Apple. Med tanke på att till och med Amazon nu ska börja konkurrera med Gmail om företagskunderna hade det varit smart av Apple att erbjuda stöd för egna domännamn för åtminstone e-post, kalender och adressböcker.

4. Domännamnsförsäljning

Google har precis börjat arbeta med att sälja domännamn. Apple borde göra det också, och de borde köpa Hover för att åstadkomma det eftersom Hover är ett sådant företag som arbetar med registreringar av domäner på ett sätt som är så nära som Apple skulle kunna komma.

Fyra Tre enkla ideér, “no big deal” som Steve Jobs kanske skulle ha uttryckt det.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin