Ditt stöd är viktigt! Med din hjälp finns Macpro kvar även i framtiden. Läs mer här
!

2015-04-21
Nyhet

Automile Pro ger enkel integrering mellan bil och iPhone

Det finns ett antal produkter på marknaden som fungerar så här: koppla in en sändare i din bil:s serviceport (ODB-II, som finns i de flesta bilar tillverkade från 1996 och framåt) som sedan pratar med din telefon eller med en tjänst via mobilnätet som i sin tur pratar med din telefon. Problemet är att få, om ens några, av dessa säljs i Sverige.

En sådan produkt är Automatic som inte säljs här ännu, men som jag varit sugen ett bra tag. Syftet med produkten är att mäta din bils drivmedelsförbrukning, hur långt du kör och var, om det är något fel på bilen, och så vidare. Automatic ska också känna av om du krockar genom bilens inbyggda givare (har en luftkudde utlösts, har bilen vält, och så vidare) och larma en larmtjänst som skickar ut hjälp till dig. En annan är Enerfy som säljs i Sverige.

Automatiska larm till en larmtjänst är Automile erbjuder i dagsläget (och om de kommer göra det är det inget de pratar om ännu) men i övrigt finns här gott om funktioner som är intressanta för dig som använder bilen mycket.

I dagsläget erbjuder Automile endast sina tjänster till företagskunder där syftet är att ett företag som har flera bilar enkelt kan övervaka hur mycket bilarna körs, var de körs och så vidare. Givetvis finns det frågor om integritet och liknande där man kan ställa frågor om det är okej för ens arbetgivare att övervaka var du befinner dig, men om man exempelvis driver ett budföretag som har, exempelvis, tio budbilar så kan man sannolikt anta att de endast körs i tjänsten och inte privat.

Automile bygger på en ARM-processor av modell Cortex-M3, en GPS-modul, en GSM/GPRS-modul, en acceleratorsensor, ett flashminne för lagring av information och kod för att prata med bilens egna datasystem. Det sistnämnda återkommer jag till.

Installation

Att installera Automile ska gå på några minuter, enligt texten på produktens kartong, och det stämmer med ett undantag: om Automile har mobiltäckning där du råkar befinna dig när du installerar den. Automile använder nämligen inte en bluetooth-koppling mellan telefon och enheten du installerar i din bil – istället har den en GSM-modul installerad som pratar med “flera” av de mobiloperatörer som finns i Sverige. Vilka de är låter jag vara osagt, det är inget Automile pratar om på sin hemsida men ska jag dra några slutsatser från min installation är sannolikt Tele2 en av dem, kanske den enda, då min enhet inte lyckades koppla upp sig mot mobilnätet förrän jag körde hemifrån, där Tele2 inte har någon täckning, och hade hunnit ett par kilometer närmare civilisationen.

I övrigt är installationen föredömligt enkel. Börja med att skicka ett SMS från din telefon som du ska köra Automile-applikationen på till ett telefonnummer och ange ditt förnamn. Varför enbart förnamnet vet jag inte, kanske är det för att identifiera dig som förare men om det finns två som heter Joacim i samma företag som kör olika bilar känns det inte helt logiskt. Ladda därefter ned applikationen (som är gratis) till din iPhone från App Store och skapa ett konto.

Därefter scannar man man in QX-koden på enheten med telefonens kamera och därmed är din enhet kopplad till ditt konto. Du måste också ange ditt mobilnummer så Automile kan skicka status-SMS till dig. Det första SMS jag fick meddelade att Automile hade kopplat ihop mitt fordon (eller snarare Automile-enheten som är installerad i bilen) med mitt konto. Jag fick även samma notifiering via e-post vilket kan kännas lite redundant.

Automile-enheten är oerhört liten, 40x40x20 millimeter. Problemet för mig är att ODB-II-porten sitter precis ovanför där jag har vänsterfoten när jag kör. Automile-enheten är som sagt liten men inte liten nog för att jag ska kunna stänga luckan framför ODB-II-kontakten vilket gör att man riskerar att råka sparka av den med foten när man sätter sig i bilen. Det medföjer en liten skarvsladd i kartongen men det gör att Automile-enheten istället hamnar på golvet och där trivs den inte heller. Det är egentligen inget jätteproblem och inte Automiles fel utan snarare att Volvo inte placerat kontakten på ett smartare ställe men det kan vara bra att tänka på.

I praktiken

När Automile-enheten lyckats prata med Automile:s servrar via mobilnätet kopplar den ihop sig med ditt konto och du kan börja mäta hur du kör. Applikationen är överlag trevlig men det finns saker som är irriterande. Det första är att jag inte kan döpa mitt fordon i applikationen – detta kan du endast göra via portalen du surfar in på.

En annan sak är att jag antog att Automile skulle logga mina bilfärder automatiskt – efter att ha kört fem-sex mil med Automile installerad och jag tittar i applikationen finns inte en enda kilometer loggad. Åtminstone var det vad jag såg i applikationen efter mina första bilfärder. Men det visar sig sedan att det tog ett antal timmar innan alla data började dyka upp och de saker jag inte kunnat göra i iOS-applikationen kan jag utan problem göra genom den webbaserade portalen som är riktigt trevlig.

Loggningen av mina körningar är också väldigt användbara och exakta vilket är extremt bra när jag använder bilen i jobbrelaterade sammanhang. Jag behöver inte anteckna var jag körde, hur långt jag körde och när det var utan kan jag enkelt gå in och markera en körning som privat eller arbetsrelaterad och därefter kan jag sätta mig och rapportera mina körda tjänstemil till min arbetsgivare utifrån vad som finns i Automile.

Andra intressanta saker är att Automile kan hjälpa mig hitta min bil. Ponera att jag har lyckats glömma var jag ställt bilen på exempelvis på en större parkeringsplats, kan applikationen hjälpa mig hitta den vilket är läckert och faktiskt fungerar riktigt bra.

Automile-applikationen har också ett navigeringsläge och du kan välja mellan tre olika kartsystem – Mapbox, Googles eller Apples. Det är riktigt smart.

Jag har ett par utestående fel på min bil som ska åtgärdas. Dessa får man enkelt fram om man åker till en verkstad och de läser av alla larm som bilen ger via ODB-II-porten Det är inga allvarliga larm utan jag kan klicka bort dem (exempelvis ett trasigt positionsljus jag ska byta när jag skrivit klart denna artikel) och det påverkar inte bilens funktion nämnvärt.

Jag vet inte om Automile ska presentera dessa mindre allvarliga larm eller enbart allvarligare larm som exempelvis fel på transmissionen, avgasreningen, bromsar, och så vidare. Automile lyckades efter några dagar ladda ner en hel del information om min bil. Jag har numera chassinummer, antal körda mil, att batteriet är okej och vilken besiktningsperiod jag har på bilen.

Jag gissar att endast allvarligare fel på bilen presenteras i applikationen men de kan jag ju se i klartext i bilens statusfönster på instrumentpanelen och också via diverse varningslampor men det finns givetvis ett värde i att få ut dessa larm till en central portal där företagets biladministratör kan se olika problem med olika bilar men samtidigt borde det ju ligga i dennes intresse att veta att en av företagets budbilar, för att ta exemplet tidigare i artikeln, kör runt med ett trasigt positionsljus eller något liknande “mindre allvarligt” – det är trots allt sådant man kan bli stoppad för av Farbror Blå.

En slang till kylssystemet sprang händelsevis läck för ett par dagar sedan i min gamla bil vilket får klassas som ett allvarligt fel då topplocket i motorn riskerar spricka om motorn inte har någon kylvätska som pumpas runt. Mycket riktigt var kylsystemet snustorrt och en stor röd fet varningstriangel tändes och det meddelades att jag inte skulle köra en meter till med bilen.
Av denna händelse finns ingenting i Automile ännu – kanske kommer det senare, uppdateringarna verkar släpa efter en aning emellanåt, men om jag hade varit ansvarig för flera fordon hade den typen av larm varit värdefulla att få omedelbart.

Det är inte omöjligt att min bils datorsystem är lite småtrasigt – bilen är trots allt 11 år gammal med snart 48000 mil på mätaren och jag är mest glad över att det som fungerar bra med Automile fungerar riktigt bra.

Summering

Tumme upp får det bli för Automile. Mindre strul med milrapportering till arbetsgivaren, koll på hur mycket diesel bilen drar på varje enskild resa och var bilen befinner sig är stora feta plus i min bok. Jag ser fram emot när Automile släpps i en privat version då jag kommer kunna montera in detta i alla familjens bilar (i synnerhet den som äldsta dottern kommer köra om 2-3 år) då man kan lägga in larm som meddelar om ens bil lämnar kommunen du bor i. Oerhört smart.

Automile Pro kostar gratis de tre första månaderna – därefter kostar det drygt 160 kronor per månad och fordon för 1-10 bilar. Priset blir lägre ju fler bilar du kopplar upp mot tjänsten, exempelvis blir kostnaden drygt en tia lägre om du har 10-49 bilar, och så vidare. Mer information om priser finns här.

Kör du bilen i tjänsten är Automile Pro en oerhört värdefull produkt och tjänstm i synnerhet om du kan få din arbetsgivare att betala för den. Kör du privat är det bara att se dig om efter en annan tjänst eller vänta på att Automile släpps i en skarp version även för privatanvändare. Jag kommer göra det sistnämnda för det är den värd.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2017 Joacim Melin