Ditt stöd är viktigt! Med din hjälp finns Macpro kvar även i framtiden. Läs mer här
!

2015-05-30
Kommentar

Det nya obehagliga Google

Det fanns en tid då namnet Google var synonymt med en sökmotor. En riktigt bra sökmotor, utvecklad av ett par genier som med åren växte och blev allt bättre. Att “googla” blev ett begrepp som ingen annan sökmotor någonsin lyckats svetsa fast i den mänskliga medvetenheten. Det är lätt att glömma att det fanns sökmotorer före Google, exempelvis Yahoo och Altavista, men ingen nådde ens i närheten av den pricksäkerhet som Google kunde uppvisa.

Spola fram till år 2015 och vi har en helt annan situation. Google har under åren köpt företag på löpande band och samtidigt byggt massor med tjänster där vissa i båda kategorierna varit framgångsrika (Gmail, Youtube) och andra inte alls lyckade (Wave, Google+). Företaget köpte Motorolas mobiltelefontillverkning och sålde den sedan när de insåg att det inte gick att få lönsamhet i den affären, men gissningsvis har köpet av Nest snart betalat sig i form av nya, innovativa produkter. Google är ingen sökmotor – de är en hostingleverantör, en e-postleverantör, en tillverkare av mobiltelefoner, utvecklare av operativsystem och numera också ett företag som tillverkar och säljer termostater, mediaspelare. Listan kan göras längre än denna. Mycket längre.

Så när bolaget lanserar Google Photos (med tillhörande ikon som påminner inte så lite om ikonen för Photos i OS X och iOS) så är budskapet i sedvanlig ordning: lagra så mycket du vill till en extremt låg kostnad.

Du har 15 gigabyte gratis lagringsyta för Google Photos, Google Drive och Gmail, och prislappen för exempelvis 100 gigabyte lagringsyta ligger på drygt 17 svenska kronor i månaden. 200 gigabyte i Apples iCloud Apple kostar 35 kronor i månaden, så även om Google framstår som billigt när det handlar om den mängden lagringsyta blir jämförelsen företagen emellan betydligt intressantare om man vill ha hela en terabyte lagringsyta. Google vill ha drygt 85 kronor per månad för den mängden yta – Apple klämmer dig på 179 kronor för samma mängd.

Å andra sidan erbjuder Flickr hela en terabyte lagringsyta gratis…

Inga hemligheter

Det skrämmande med exemplet Google Photos är en rad saker. Det första är att tjänsten verkar vara riktigt bra. Det är i sig inte skrämmande men det kommer göra det svårare för konsumenterna att stå emot det faktum att Google lovar att “göra dina bilder bättre”.

På ren svenska innebär det att Google kommer analysera varenda bild du laddar upp, suga ut all metadata ur varje bildfil, kombinera GPS-informationen från din smarta telefon med bildens innehåll och vips har Google snart delar av vår planet kartlagd ner på en närmast löjlig detaljnivå.

Google kommer kunna kartlägga ditt liv på en ännu djupare nivå – företaget kommer veta var du varit, när du varit och genom lite smart bildanalys vem du var med. I takt med att fler och fler laddar upp sina bilder till Google Photos är det bara en tidsfråga innan Google kan börja lägga pusselbitarna med sin gigantiska beräkningskapacitet som grund.

Google är ett företag som i mångt och mycket lever på annonsförsäljning. Det är ingen hemlighet att i takt med att annonsintäkterna börjat sjunka så letar bolaget efter andra intäktskällor. Och det hedrar dem att de vägrar stå kvar på ett enda ben och tro att allt ska ordna sig, men det som skrämmer mig är den enorma skala som Google gör allt de företar sig på.

Hela grejen med Google handlar inte enbart om de enorma mängder data som de sitter på. John Gruber skriver klokt:

I think what Google’s I/O keynote was about is a post-mobile world. It’s about ubiquitous computing that is contextually-aware and identity-aware — about Google knowing who you are, where you are, and what you’re doing at all times. From your doorknob to your desktop. That’s not Google surpassing Apple at “mobile design”. That’s Google beating Apple to a world where anything and everything is a networked computing device.

I Googles värld har du en klocka, en mobiltelefon, någon form av dator, en bil, en brandvarnare, en termostat och en mediaspelare till din TV som alla konstant producerar en stadig ström med data som Google kan använda för att matcha dig med en eller flera annonsörer.

Google kommer veta var du är, när du är det, hur du tog dig dit, vad du tittar på i din TV eller surfplatta, vem du chattar med, vem du pratar med på telefon, vad du köper med Googles betaltjänst, vilka du umgås med och hur deras motsvarande levnadsmönster ser ut. Och så vidare.

Svenska lagar förbjuder att man kombinerar olika databaser och register för att ta fram den här typen av komplett information om en individs levnadsmönster, men amerikanska lagar gör det så vitt jag vet inte.

Skynet

John Gruber igen:

To me, this week’s I/O keynote made me more convinced than ever that Google is turning into the Microsoft of old: a company whose ambitions are boundless, who wants its fingers in every single pie, and who wants to do it all on its own. A company whose coolest stuff is always in the form of demos coming in the future, not products that are actually shipping now.

Det är enkelt att dra slutsatsen att Google vill sälja på dig produkter och visa dig lite annonser för att kunna fortsätta utveckla coola tjänster, men det är oerhört viktigt att komma ihåg att i Googles värld är det du som är produkten – det är all information runt dig som Google vill komma åt och även om man kan känna att informationen om lilla mig inte är så viktig så kan det framstå som så just nu, men spola framåt ett par år så är risken synnerligen överhängande att det är Google och deras tjänster och produkter som i allt större grad står för den digitala delen av våra liv.

Det är upp till oss att dra gränsen för hur långt vi släpper in Google i våra liv. Drar vi ingen gräns så kommer det visa sig att Google inte har någon över huvudtaget.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2017 Joacim Melin