Ditt stöd är viktigt! Med din hjälp finns Macpro kvar även i framtiden. Läs mer här
!

2015-07-07
Nyhet

Apple Music på fler iOS-enheter än Spotify

Man kan ta siffrorna med en nypa salt men det faktum att Apple Music finns i 100 länder redan från start vilket kan jämföras med 75 länder för Spotify och Apples relation med skivbolagen får antas vara starkare än Spotifys gör att framtiden inte ser helt ljus ut för den svenska musiktjänsten. Att hela 38 procent av alla iOS-enheter redan uppgraderat till iOS 8.4 och därmed har Apple Music inbyggt i musikapplikationen gör att det inte är svårt att dra vissa jämförelser med hur Microsoft integrerade webbläsaren Internet Explorer i Windows och därmed slog undan benen för konkurrenter som Netscape Navigator som då kostade pengar för företagskunderna.

Att Apple erbjuder tre gratismånader och sedan är det betala som gäller för användarna av Apple Music tror jag gör att deras sits på sikt är starkare än Spotifys modell med annonsfinansierade gratisanvändare – skivbolagen gillar knappast gratismodellen även om den definitivt gör det enklare för användarna att upptäcka ny musik som de, kanske, senare köper.

Spotify tog för övrigt just in över en halv miljard dollar i ytterligare kapital för att hålla sig flytande och fortsätta expandera. Apple har ju knappast problem med pengar så även där ligger de bättre till. Ska jag gissa blir lanseringen av Apple Music för Android ännu ett slag mot Spotify som nog, tyvärr, förvandlar tjänsten från att ha varit marknadsledande till att föra en betydligt mer tynande tillvaro inom ett år eller två.

Om så är fallet är det givetvis synd då Spotify dragit ett oerhört tungt lass genom åren och i allra högsta grad bidragit till att tvinga Apple att köpa Beats och senare lansera Apple Music. Spotify har på något vis ständigt arbetat i uppförsbacke – de har aldrig riktigt haft överhanden i sina förhandlingar med skivbolagen och när Apple med hela sitt ekosystem och sin historik med iTunes i ryggen bestämmer sig för att ge sig in på Spotifys hemmaplan innebär det att man som användare av Apple Music, till skillnad från Spotify, inte kommer att hitta hål i sina spellistor för att en viss artist dragit tillbaka en viss låt eller ett helt album från tjänsten.

Spotifys stora hopp är, tror jag, att bli uppköpta av en större, global, spelare som kan konkurrera med Apple. Det är nog inte svårt att gissa vem det skulle vara om det skulle bli verklighet.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2017 Joacim Melin