2015-07-26
Nyhet

Dags att lyssna på reklamtrötta TV-tittare

Johan Croneman:

Ja, jo, visst. Vi vet allt det där, som sagt, och svenska folket var säkert till 80 procent positiva till införandet av reklam-tv när det begav sig i slutet av 80- och i början av 90-talet – men tiderna förändras och vi med tiden, och i dag är reklamtröttheten kolossalt utbredd. Och kritiken massiv.

Och ingen lyssnar och ingen bryr sig och annonsörer och reklamkanaler alienerar sig alltmer från konsumenterna. Hur stort måste glappet bli för att det skall hända något?

Det är ingen som vare sig vill eller tycks kunna ta den diskussionen, man är en bakåtsträvare om man ifrågasätter hyperkommersialismen inom televisionen – tv-reklamvärlden vägrar se längre än näsan räcker, i stället utmanar de tittarna ännu mer och ännu oftare.

Raset har som tidigare nämnts redan börjat för det som kallas linjär TV. Det enda som de fortfarande kan konkurrera med gentemot streamingtjänsterna är direktsända evenemang, exempelvis VM i fotboll eller ishockey, vilket i allra högsta grad förklarar varför just rättigheterna till den typen av evenemang är så oerhört heta nu för tiden.

Givet är det också att det är just de evenemangen som exempelvis TV4 använder för att bomba tv-tittaren medvetslös med den ena reklamfilmen efter den andra. Jag undrar när annonsörerna ska inse att vad de betalar dyra pengar för i själva verket går tv-tittaren förbi?



Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri


© 2004 - 2017 Joacim Melin