2015-09-25
Nyhet

Så skapar Apple stämningen vid varje lansering

Foto: iMore

Vid varje butiksöppning eller större lansering dyker köerna upp. Inte bara utanför Apple Store utan också utanför olika återförsäljare som exempelvis Telias butiker runt om i landet. Vi svenskar är normalt sett ett ganska sansat folk när det gäller att köa – vi är för det mesta artiga, trevliga och inte särskilt uppsluppna men det jag såg när Apple öppnade sina butiker i Täby Centrum och köpcentrumet Emporia i Malmö gav vid handen att Apple är väldigt duktiga på att piska upp stämningen vid olika lanseringar, och att det har en effekt i form av att vissa rycks med och köper hela “grejen.

Vid lanseringen av Täby-butiken var detta särskilt tydligt där de Apple-anställda inte bara stod och tjoade till refrängen av Coldplay-låten Viva la vida två timmar i sträck utan också klappade händerna tills att händerna var röda och svullna. Media på plats stod och gapade och det uppmärksammades också internationellt där till och med vissa amerikanska medier tyckte att detta var lite väl hysteriskt, till och med för att vara Apple.

Vid lanseringen av Malmö-butiken några månader senare fick jag förklaringen till varför de anställda var så oerhört synkroniserade och organiserade: vid större lanseringar har Apple olika former av modeller för hur de anställda ska bete sig. Vid öppningen av Malmö-butiken fanns det en person på plats från Apples engelska kontor som hade som jobb att organisera och styra hur personalen skulle bete sig i olika situationer. Vid ett tillfälle gavs en tyst order om att det var dags för en “utrusning”, det vill säga att personalen skulle gå ut på rad och high-5:a alla som stod i kö utanför butiken.

Vid andra tillfällen skulle det applåderas och sjungas på ett visst sätt och när man som jag fick bevittna detta på nära håll rämnade hela fasaden för hur Apple organiserar den här typen av saker. På sätt och vis borde det inte kommit som en överraskning – Apple lämnar ingenting åt slumpen och inte ens det som ska framstå som spontana ögonblick är spontana – allt är regisserat och planerat in i minsta detalj.

Bilden högst upp är från när Apple släppte iPhone 6s och iPhone 6s Plus i USA. Hade den varit 7-8 år gammal hade jag kanske förstått den påklistrade glädjen hos personerna på bilden (både kunden och Apples personal) men det är en mobiltelefon vi pratar om – en liten fickdator du kan köra små applikationer på, ringa med och spela lite musik på. Det är inte den sjunde gyllene biljetten till Willy Wonkas chokladfabrik hon håller upp, utan en liten elektronisk leksak hon fått betala dyrt för.

Detta har, helt enkelt, blivit ganska löjligt med åren men precis som Steve Jobs inte alltid hade vett att sluta visa upp en viss liten detalj i en ny produkt på en keynote vet inte Apple när det är dags att dra vidare från de här uppvisningarna i masshysteri.



Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri


© 2004 - 2017 Joacim Melin