Ditt stöd är viktigt! Med din hjälp finns Macpro kvar även i framtiden. Läs mer här
!

2015-10-01
Nyhet

Facebooks bredsida mot de kommersiella TV-kanalerna

Sam Rihani, Facebooks Sverige-chef:

Den linjära televisionen har, sedan de annonsfinansierade tv-kanalernas intåg på marknaden, varit marknadsförares trognaste vän. Stora investeringar har kunnat garantera hög räckvidd. Men den gamla ekvationen stämmer inte längre – det är hög tid att våga inse detta faktum.

Det kan kännas tufft och jobbigt att överge sin trognaste vän, men i gengäld öppnar sig en helt ny värld av smartare, effektivare marknadsföring och chansen att på ett bättre sätt nå sin riktiga målgrupp. På rätt ställe, vid rätt tidpunkt och med rätt budskap.

Den traditionella televisionen fortsätter att tappa sin kraft. Antalet tittare minskar stadigt från år till år och de som blir kvar är inte lika lojala vare sig till kanalen eller formatet som de en gång var. MMS årliga mätningar blir en allt dystrare läsning för svenska tv-chefer, försäljningschefer och medieköpare. 2014 gick det genomsnittliga tv-tittandet ner med sex minuter dagligen. Från 159 minuter om dagen till 153. Noterbart är att tittandet minskar bland både kvinnor och män och i alla ålderskategorier utom hos 60-plussarna.

Ganska tydligt var Facebook står i den här frågan – det är inte bara webbens annonspengar de är ute efter, det är äveb de kommersiella TV-kanalernas annonspengar de har siktet inställt på.

Personligen blir jag inte förvånad om Facebook inom ett år eller två köper upp eller startar en konkurrent till Youtube för att få in mer rörligt material att daska in annonser i.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2017 Joacim Melin