Ditt stöd är viktigt! Med din hjälp finns Macpro kvar även i framtiden. Läs mer här
!

2015-10-11
Nyhet

“Flashback och Avpixlat framtidens nyhetssajter”

Peter Kadhammar på Aftonbladet slår näven i bordet och säger det som måste sägas:

Men vad sker när tidningarna försvinner? Var ska du då få din information ifrån?

Det funkar inte att lågbetald ­kinesisk eller indisk arbetskraft producerar nyheter för Norr­köping, Luleå eller Stockholm, även om Tidningarnas Telegrambyrå tänker satsa på en variant på billiga kineser genom att utlokalisera sin nattredaktion till Australien.

– Internet och telefoner funkar där också! säger en nyhetschef på TT.

Men journalistik handlar om att ge sig ut och träffa människor. Se, höra, känna dofter, ord, samtal. Att göra noteringar på man­schetten likt Struve i Strindbergs Röda Rummet. Om jag sedan ­skriver i en papperstidning, på ­nätet eller pratar i radio är ­sekundärt.

Det handlar om mänsklig ­kommunikation.

Så vem vill du samtala med om tio år när Liemannen utraderat stora delar av den svenska pressen? Idioterna på Avpixlat? De ­anonyma skvallerkärringarna på Flashback?

Fler människor än någonsin ­läser tidningar. Krisen handlar inte om läsandet utan om förlorade intäkter därför att medierna ­tappat kontrollen över distributionen: den behärskas av företag som Google och Facebook.

Givetvis är det en partsinlaga mot annonsblockering (vilket hotar Aftonbladets intäkter på nätet och därmed dess blotta existens) men det är en fråga väl värd att fundera på: såna som jag som bloggar oavlönat för att det är kul håller kanske inte på i all evighet, och vi kan inte alltid vara där nyheten finns, eller rapportera om sådant som inte bara SVT har råd att rapportera om.

Aftonbladet är knappast en journalistisk ledstjärna i det här sammanhanget men om framtiden är mindre medieproducenter är det dags att vi alla börjar stödja dem idag. Köp deras T-shirt, titta och klicka på deras annonser och se till att de kan överleva, för jag tror inte de stora drakarna har möjlighet att göra det.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2017 Joacim Melin