2016-02-02
Kommentar

Rovio: upp som en sol och ned som en pannkaka

I december år 2009 släpptes ett spel som var så märkvärdigt, roligt och välgjort så det lade grunden för en hel industri. Spelet hette Angry Birds, och efter närmast ett otaligt antal “säsonger” och en floppande uppföljare, godis, kläder och en tecknad tv-serie verkar nu luften ha gått ut ur företaget bakom det hela – Rovio.

Med all rätt, anser jag.

När jag började spela Angry Birds i slutet på 2009 var jag inte ensam. Jag och min hustru tillbringade timmar med spelet varje kväll och sedan spelade mina döttrar, nu 13 och 16 år gamla, spelet när de var mindre. Nu är det dags för mina söner, nu tre och fem år gamla, att testa spelet och det är ju i grund och botten inte ett särskilt svårt spel att lista ut men pojkarna körde fast ganska omedelbart. Problemet har inte blivit svårare, eller något annat, utan istället har spelet förändrats från att vara ett spel med syfte att underhålla till att bli en försäljningsportal för allt som rör Rovios andra produkter.

Klicka fel och det kommer en köpdialog, klicka någon annanstans och en annan dialog kommer upp. Titta på en liten film och det visas reklam innan filmen. Extra, kraftfullare fåglar att ge grisarna däng med? Köp.

Köp, köp, köp, köp.

Man kan ju tycka att man får leva med den här typen av tilltag om man laddat ned ett gratisspel från App Store. Men grejen är att detta inte är gratisversionen av Angry Birds (som är ännu värre i detta avseende), utan detta är Angry Birds som jag en gång i tiden betalade pengar för.

Spelet kostar för övrigt fortfarande tio kronor i App Store, bör väl tilläggas.

Allt detta lämnar en enorm bismak i munnen. Angry Birds vänder sig till barn med godis, kläder, tecknade filmer och givetvis själva spelet, men en tre- eller femåring som inte riktigt kan läsa ännu kan omöjligen förstå vad en fräckare och coolare fågel kostar och vad det innebär när något kostar pengar. Som tur är har jag slagit av alla köpmöjligheter i barnens iPad:s men det går inte längre att sätta barnen med Angry Birds en stund medan man exempelvis lagar mat.

När Forbes skrev några väl valda rader om Angry Birds 2 avslutades texten med följande rader:

As of this writing, Angry Birds 2 is the #1 free download on iTunes, but #54 on the top grossing chart. This is a sign that something isn’t working.

Angry Birds 2 blev en totalflopp och inte alls den enorma kassako som Rovio hade förväntat sig. Företaget har sedan dess tvingats göra sig av med personal i flera omgångar och man kan ana att det finns en kollektiv panik på bolagets kontor i Finland.

Angry Birds 2 var, som sig bör, fullpackat med samma saker som i Angry Birds i form av köp och “uppgraderingar” i själva spelet. Uppenbarligen hade spelarna fått nog av av Angry Birds, och snart har mina minsta barn också fått det.

Jag ser fram mot den dagen.

Det som dödar Rovio var inte i första hand en brist på bra ideér, även om företaget haft det oerhört svårt att ta sig vidare från succén med Angry Birds, och det är inte heller brist på kompetens som satt finnarna i klistret.

Det som sänker Rovio är företagets girighet. Den ständiga jakten efter fler och större intäkter på bekostnad av kundernas välbefinnande har gjort att jag, mina barn och flera av mina vänner helt enkelt valt att ta bort spelet för gott.

Arga fåglar i all ära – men så djävla roligt är det inte längre.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin