2016-02-26
Länk

Ur arkivet: Lärdomar av Macpro Magazine

Jag själv, i december 2011:

Det är svårt att ta betalt för något som många anser ska vara gratis. Inte bara för att Macpro varit gratis i alla år, utan också för att många är av åsikten att innehåll i en iPad inte ska kosta något. Jag vet inte hur ofta jag fått kommentaren “men det kostar ju pengar!” när jag rekommenderat program i App Store som kostar sju spänn.

Det var då det. Nu ser det om möjligt ännu värre ut för den digitala publiceringen. Jag vet inte hur många som läser publikationer designade och publicerade enbart på iPad men jag gissar att de är betydligt färre än för tre-fyra år sedan. iPad var i mångas ögon journalistikens räddare – vi skulle vara beredda att betala (i vissa fall dyrt) för att läsa bra och snygg designat material på en riktigt bra skärm, men det blev verkligen inte så och det kanske kan åtminstone delvis förklara varför Apple de senaste åren arbetat så hårt med att positionera iPad som ett verktyg för kreativa människor. Något den verkligen inte är.

 


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin