2016-03-31
Kommentar

Glöm klockor och telefoner – här sker framtidens teknikutveckling

Känner du dig lite bränd av Apples meh-event förra veckan?  Då är du inte ensam – teknikutvecklingen inom de områden där Apple traditionellt sett varit ledande har stannat av – det är inte lika enkelt att förtrolla oss med tekniska innovationer längre. Det är inte Apples fel, utan snarare kanske ett resultat av att Apple nått gränsen för vad som går att göra med den teknik som existerar idag.

Men misströsta inte, för det är inte inom smarta klockor, surfplattor, mobiltelefoner eller datorer som framtidens teknikutveckling sker.

Det är inom bilindustrin.  Och Apple vet om det.

Ska man tro de rykten som surrat så högt så det närmast orsakat hörselskador så arbetar Apple på någon form av fordon, troligen en bil. 2020 har nämnts som det årtal då Apple ska lansera vad de nu håller på att bygga i de åtskilliga, väl tilltagna, industrifastigheter som bolaget hyrt runt om i San Francisco-trakten.

Det mest spännande som sker är dock inte huruvida Apple lanserar en bil om fyra år, utan det Tesla lanserar imorgon bitti, svensk tid.
Bolagets tre första modeller har varit dyra, extravaganta saker som inte alla har råd att köpa. Ändå har de sålt som smör och haft väntetider som varit löjligt långa – Tesla har helt enkelt inte kunnat bygga sina bilar snabbt nog.

Det som nu står på tur är Teslas “folkvagn”, en mindre bil med en räckvidd på runt 40 mil som ska kosta runt 300000 svenska kronor. Ingen utanför Tesla vet hur bilen ser ut, men det spelar ingen roll – det är redan nu köer utanför samtliga Tesla-butiker i Sverige och säkerligen utanför de flesta andra butiker som företaget driver runt om i världen. Hundratals personer står i kö – men inte för att titta och klämma på vad som komma skall (om det ens går att se bilen i verkligheten, den lanseras imorgon bitti och leverans ligger ett år framåt i tiden), utan för att betala in 10,000 kronor i reservationsavgift för en bil de med största sannolikhet inte ens kan provköra innan de köper den.  Vilket annat bilföretag bortsett från tillverkare av superbilar som Ferrari, Porsche och Lamborghini, lyckas med det?

Som Tesla Club Sweden skriver på sin hemsida – det kan mycket väl vara så att när Elon Musk kliver upp på scenen 05:30 imorgon bitti (svensk tid) så har hela den första årsproduktionen av Tesla Model 3 redan sålt slut.

Det är inte svårt att dra paralleller till Apple och den hysteri som rådde för några år sedan runt lanseringen av nya iPhone-modeller, och det är inte heller svårt att förstå varför allt mer pekar på att det är inom området bilar som Apple satsar oerhörda resurser – människor älskar sina bilar, och människor hatar de utsläpp som bilarna orsakar.

Elbilar är framtiden och när min Volvo XC70 från 2004 äntligen får gå i pension (den passerade 51000 mil imorse) i år eller nästa år (beroende på när något dyrt går sönder…) så blir det med största sannolikthet en Tesla för mig. Vilken modell får jag väl återkomma till, det blir troligen inte en Model S, men vem vet vad framtiden innehåller.

 


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin