2016-05-10
Krönika

Fler rapporter om Apple Music och raderad musik

James Pinkstone:

“The software is functioning as intended,” said Amber.
“Wait,” I asked, “so it’s supposed to delete my personal files from my internal hard drive without asking my permission?”
“Yes,” she replied.

Maybe I’m Not Pressing the Keys Hard Enough.

I had just explained to Amber that 122 GB of music files were missing from my laptop.

Apropå detta då, och till detta bör man väl tillägga att det alltid finns en risk för ett visst mått av SBS i såna här sammanhang men samtidigt är rapporterna om hur användare förlorar delar av sin musiksamling när de anslutit sig till Apple Music så återkommande så jag har svårt att tro att det enbart beror på att användarna gör fel.

I mitt fall som som jag beskrev tidigare är det ett (åtminstone, det kan vara fler men jag har inte märkt det) album som återkommande försvinner från MIN musiksamling till förmån för samma album enbart via Apple Music, ett album jag inte valt att ta bort, radera eller på annat sätt förändra i min musiksamling annat än att synkronisera ned den till min iPhone.

Kärnan i problemet med Apple Music enligt James Pinkstone är detta: när man slår på Apple Music på sin Mac så scannar Apple igenom hela ditt befintliga musikbibliotek och laddar upp den musik som inte finns på Apple Music till Apples servrar och sedan raderas musiken från din hårddisk. Den musik som Apple Music lyckas matcha med sitt egna befintliga bibliotek raderas från din lokala musiksamling och vill du lyssna på den musiken streamas den ned från Apples servrar eller, om du så väljer från din hårddisk eller din telefon men först efter att du valt att ladda ner den igen.

Vad händer med din musik om du avslutar ditt Apple Music-abonnemang?  Har man inte backup på sitt musikbibliotek finns det sannolikt en risk för att man blir besviken, men tanken med Apple Music är kanske inte att man ska avsluta sitt medlemsskap i första taget:

When your Apple Music Subscription term ends, you will lose access to any feature of the Apple Music Service that requires an Apple Music Subscription, including but not limited to access to Apple Music Products accessible through the Apple Music Service or stored on your device, and any songs stored in your iCloud Music Library.

Om jag förstått det rätt innebär detta alltså att Apple, precis som James Pinkstone skriver, laddar upp min musik till sina servrar, raderar musik från mina hårddiskar och om jag sedan inte har laddat ner min musik igen till min egna hårddisk och avslutar mitt abonnemang så förlorar jag min musiksamling?

Förr i tiden brukade Apple gå in i sina gamla supportforum och helt sonika radera hela diskussioner om produktproblem som de inte ville att vi, deras kunder, skulle prata om. Problem med moderkort i laptops och PowerMac G5 existerade inte förrän det blev så mycket klagomål så Apple tvingades erkänna att det var ett problem och att vi, deras kunder, skulle få våra produkter reparerade eller utbytta under den garanti vi faktiskt hade rätt till. Att Apple Music har tekniska problem råder det för mig ingen tvekan om, och ju längre Apple stoppar huvudet i sanden angående detta problem ju mer högljudda kommer klagomålen att bli.

James Pinkstone igen:

If Taxi Driver is on Netflix, Netflix doesn’t come to your house and steal your Taxi Driver DVD. But that’s where we’re headed. When it comes to music, Apple is already there.

Bra poäng.

 


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin