2016-05-16
Krönika

Tim Cooks Apple framstår allt mer desperat

Hur många gånger de senaste två-tre åren har Tim Cook lovat att Apple har massor av spännande nya saker på gång? Massor, visar det sig när man börjar söka efter artiklar och TV-intervjuer där Apples VD utlovar nya storheter.

CNBC, 2 maj 2016:

“We’ve got great innovation in the pipeline,” Cook said to Cramer. “New iPhones that will incentivize you and other people that have iPhones today to upgrade to new iPhones.

The Telegraph, 10 november 2015:

Cook hints that Apple may have more plans for the health sphere, in a revelation which will intrigue Wall Street, but he doesn’t want the watch itself to become a regulated, government-licensed health product.

Business Insider, 26 april 2016:

Tim Cook hints that Apple is ready to open the wallet to buy big companies.

Fortune, mars 2016:

Without acknowledging its existence, Cook also shed possibly contradictory light on Apple’s widely rumored efforts to build an iCar: He suggested that Apple ultimately may decide not to make a car at all, yet he implied that if it did, it could utilize contract manufacturers to do so, just as it does with computers and phones.

När Steve Jobs dog var det många som frågade sig om Apple var ett dödsdömt företag. Jag tillhörde, och tillhör fortfaranade, skaran som inte tror att så är fallet, men ska man vara krass är det enda riktigt nya Apple lanserat sedan Jobs dog en klocka.

Jag tror det finns en förklaring till det, och att vi nu ser att Apple satsar allt större pengar på just produktutveckling.

Apple har, sedan de lanserade iPod, egentligen ägnat sig åt att ta en typ av produkt och gjort den betydligt snyggare, smartare, enklare att använda och helt enkelt bättre för en bredare publik. Detta kombinerat med Apples varumärke har gjort att iPod, iPhone och iPad, de tre produktkategorier som lanserades under Jobs tid, blivit stora framgångar och att de alla faktiskt är Apples iterationer på produkter som redan fanns på marknaden.

Med Apple Watch var Apple tvungna att börja om från början. Klockor fanns det gott om, men det fanns få “smarta” klockor på marknaden som Apple kunde titta på och på något sätt utgå från när de utvecklade Apple Watch. Resultatet blev därefter – en bra och trevlig produkt som misslyckats inom ett stort område: som applikationsplattform.

Under 2015 spenderade Apple 8,1 miljarder dollar (motsvarande drygt 67 miljarder kronor) på produktutveckling. Det är så mycket pengar så det nästan svartnar för ögonen och den siffran kan jämföras med Volvo Group, som tillverkar bland annat lastbilar och fartygsmotorer, som 2015 spenderade 15,3 miljarder kronor på produktutveckling. Under 2016 beräknas Apples produktutveckling kosta över tio miljarder dollar och inför 2017 är prognosen 12 miljarder dollar. Det är drygt 84 respektive 92 miljarder kronor. Den svenska statsbudgetens utgifter för 2015 var 892 miljarder kronor, om man vill ha lite perspektiv i tillvaron.

Vad jag börjar bli allt mer frågande till är detta: var tar de 67 miljarder kronorna vägen? Jag betvivlar inte att det kostar enorma pengar att utveckla nya produkter, oavsett om det är fartygsmotorer eller smarta armbandsklockor, men ändå – kan Apple inte arbeta snabbare, parallellt inom flera projekt? Man får lätt intrycket av att Jonathan Ive sitter med sina riddare kollegor runt det runda (vita) designade bordet i Camelot Apples designstudio och dricker te och filosoferar dagarna i ända om vilken typ av diamant man bäst använder när man slipar kanterna på någon ny produkt i aluminium, eller vilken nyans av vitt som egentligen är den snyggaste.

Istället för att hålla produktsortimentet lagom stort och fokuserat har det inom iPhone, iPad och Apple Watch tillåtits svälla enormt. Gamla produkter får vara kvar i sortimentet för att fylla upp de prismässiga hålen i sortimentet. En gång i tiden var Apples produkter dyrare och mer exklusiva för att de skulle vara det, och det skapade ett enormt sug efter produkterna. Nu ska ständigt bättre finansiella resultat drivas fram till varje pris och det är inte svårt att dra slutsatsen att Tim Cook och Apples ledning tycks titta mer på intäkter, vinst och börskursen än vad som faktiskt har tagit Apple till var de är idag: produkterna.

App Store har aldrig varit tröttare. Mac App Store är en kyrkogård. iCloud är så många mil efter konkurrenterna så det är skrattretande och katastrofen Apple Music visar att Apples större musikutbud inte hjälper dem nämnvärt i fajten med Spotify. Inte för att Apple inte försöker växa Apple Music – det ska köras ned i halsen på oss, till skillnad från just Spotify som finns där om du vill ha det, varken mer eller mindre.

Tim Cook har som visats ovan antytt, lovat och pratat om att det är en oerhörd mängd fantastiska nya produkter på gång. Han tycks försöker säga saker som får investerare och analytiker på gott humör (något Steve Jobs inte kunde bry sig mindre om – han avskydde som bekant investerare och analytiker), men det har varit väldigt mycket snack och, i mitt tycke, väldigt lite verkstad.

En tunnare notebook? En ny-gammal telefon i iPhone SE? En uppdaterad iPhone 6 i form av iPhone 6s?  Bra produkter allihopa (bortsett från Macbook då men det är en annan diskussion) men det är inte nya produkter, det är snarare bevis på att Apples innovationsmotor tappat ångan.

Områden där de inte är aktiva ännu?  Jag kan ge er tre på rak arm:

  • HomeKit-produkter från Apple som integrerar med iOS på Apple TV, iPhone, iPad och Apple Watch som låter mig styra lampor och andra funktioner i hemmet på ett säkert sätt och där hela familjen kan ansluta sig via Home Sharing eller nåt liknande. Det finns gott om leverantörer redan – allt från lampor i och med Philips Hue till termostater och brandvarnare från Alphabet-ägda Nest.
  • Siri för hemmet – Amazon Echo bokstavligen talat sopar mattan med Siri då den faktiskt finns i hemmet och faktiskt fungerar. Amazon Echo finns däremot inte i exempelvis Europa.  Röststyrning via Siri hade också med fördel kunnat kopplas till HomeKit-produkter (se ovan).
  • En bil? Tja – varför inte. Tesla har ett enormt försprång och fortsätter utveckla och designa nya spännande produkter men ska nån utmana så är det inte de gamla trötta bilföretagen utan kanske just Apple. Bara de inte bygger sin “iCar” i Kina så är jag nöjd.

Se där – tre exempel på produktområden där Apple kan *ahem* hämta inspiration från andra redan befintliga produkter och sedan kanske släppa något bättre. Apple behöver väl bara 3-4 år på sig att få ut produkterna i fråga och sen 1-2 år till innan de finns i hela världen. Univerums rikaste och mest berömda företag framstår fortfarande som ganska tandlöst ibland när det gäller att snabbt få ut nya produkter till hela världsmarknaden.

Kanske är det till sist och syvende där skon klämmer – Apple behöver hitta produkter som suger på marknaden från andra leverantörer så Apple kan göra dem bättre.

Kanske är det så att det inte finns så många produkter som suger inom kategorier där Apple redan har egna produkter.

Kanske är det så enkelt att det som saknas är  Steve Jobs ständigt vinande (mentala) piska som en gång i tiden så effektivt ven fram och tillbaka över One Infinite Loop.


Om du uppskattade denna artikel, varför inte beställa en T-shirt från Macpro och stötta sajten? Läs mer här!


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin