2016-06-14
Krönika

Problemen inte lösta för iTunes och Apple Music

Jag har ju skrivit en del om Apple Music tidigare, och efter att Apple släppt en uppdatering av iTunes skulle de problemen vara ur vägen.  Så är dock icke fallet.

Vi kan ju diskutera iTunes först. När jag satt och skrev denna krönika så ville jag starta iTunes för att kolla ett par saker. Jag klickade på ikonen och loggades sedan ut från min Mac. När jag loggade in igen var alla applikationer avslutade och saker jag arbetade på var borta. Jag testade att starta iTunes igen och fick samma resultat.  Kvalité?

Det andra problemet är, ironiskt nog, mycket värre. Jag ville importera en platta till iTunes för vidare uppladdning till Apple Music som jag rippat från min egenhändigt köpta CD. Plattan i fråga, Zero 7:s “Another late night” finns inte på Apple Music.  Precis som med mitt tidigare exempel, Depeche Mode:s “Violator”, så har jag importerat denna platta tidigare och den har försvunnit. Nu ville jag lyssna på den, så jag tog filerna som jag hade på min filserver och drog dem in i iTunes, varvid filerna kopierades in till rätt lagringsenhet och allt var frid och fröjd.

Jag bad därefter iTunes att uppdatera mitt “iTunes Music Library”, vad det nu innebär (iTunes Match gissar jag) och ikonen för uppdateringen visades.  Efter ett par timmar tänkte jag ladda ned samma album från Apple Music till min iPhone, men det fanns endast en enda låt där. Jag startade iTunes på min Mac (som då för ovanlighetens skull valde att inte krascha) och resultatet ser du i bilden ovan. En låt.

På den Mac där jag importerade filerna fanns de inte längre på den lagring som iTunes använder. De är placerade i “iCloud”, meddelar iTunes. Ironiskt nog har inte alla filer som finns i iTunes på min media-server försvunnit från sin lagring utan endast enskilda album. Zero 7:s “Another late night” är ett av dem. Jag kikade i iTunes på min media-server och jodå – albumet fanns där och alla låtar fanns där. Men de går inte att spela och de går inte att ladda ned.  Hade jag inte haft en backup på filerna så hade jag inte haft en möjlighet att lägga till albumet igen, och eftersom de inte går att ladda ner från Apple hade filerna således kunnat vara helt förlorade.

Jag vet inte om Apple kan hävda någon form av handhavandefel här, eller om det kanske är så enkelt att Apple Music gör något med vissa album och/eller låtar som Apple kanske inte har rättigheter till?

Problemen med Apple Music och i förlängningen iTunes är inte ett designproblem. Det är ett tekniskt problem som Apple, efter snart ett år, ännu inte löst. Jag gav Apple Music en chans till och nu får det, som det så vackert heter, vara nog.

Jag slår av Apple Music i min iPhone 6S och gissa vad?  Det album jag velat synkronisera till min iPhone hela tiden syns nu alldeles utmärkt och jag kan ladda ned musiken till min iPhone från det som kallas “iCloud Music Library”.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin