2016-06-21
Nyhet

Tidigare PR-chef sågar uppgift om att Apple “böjt sig för medietrycket”

Svenska webbsajten Breakit drar väldigt stora slutsatser av att Apple kovänder när det gäller applikationer som är beroende av BankID:

Eftersom många finansiella tjänster och appar från myndigheter förlitar sig på just bank-id blev Breakits avslöjande en stor nyhet under gårdagen. Stora medier som Aftonbladet, Dagens Nyheter och TV4 rapporterade om bank-id-stoppet.

Den stora uppmärksamheten verkar ha satt fart på Apple, vars avsikt säkerligen inte varit att ställa till det för exempelvis Swish.

Jag gillar Breakit. De är roliga, lite naiva ibland men i det här fallet är de helt ute och cyklar, mycket tack vare intervjuobjektet Henrik Rosvall, vd och grundare av Dreams, som har utvecklat en sparapplikation för iOS som lutar sig mot BankID och dess bakomliggande infrastruktur när den autentiserar mot ditt bankkonto.

Rosvall menar i intervjun med Breakit att Apple “böjt sig för medietrycket” från de svenska dags- och kvällstidningar som rotat djupt i lådorna och dragit fram mallarna för de riktigt feta krigsrubrikerna när det ska förklaras hur Apple potentiellt kan rasera både det ena och det andra med sina stelbenta regler.

Jo – Apple har stelbenta regler. Mycket utgår från deras minst sagt snäva uppfattning om hur världen ser ut, vilket kokats ned genom ett filter som vi kan döpa till “Kalifornien”.  Men Rosvall och Breakit har fel på en stor punkt: Apple böjer sig nämligen inte för något medietryck. Aldrig. Däremot tar de allt oftare reda på hur saker och ting ser ut. Det kan ta tid, men de gör å andra sidan sitt jobb ytterst noga när det gäller sådana här saker.

Jag tog mig friheten att kontakta Apples förre PR-chef för norden och Baltikum, Petter Ahrnstedt, för att få hans syn på Breakit:s artikel:

– Apple är inte dummare än att förstå vilka konsekvenser detta skulle ha för sin telefon samt för konsumenterna. Att som Breakit påstå att det är medietrycket är störtlöjligt och otroligt självgott, säger Petter Ahrnstedt till Macpro.

Han menar att Apple istället för att prata med enskilda applikationsutvecklare pratar direkt med de svenska bankerna för att på så sätt få sig en klarare och bredare bild över hur finansiella transaktioner hanteras i mobila enheter i Sverige.

– Apple hade under min tid som PR-chef mycket värre mediastormar där de inte rubbade sig en millimeter. I det här fallet är det de berörda parterna som förklarat för Apple hur det ligger till och de har nu löst detta. Vad media i Sverige säger är helt ointressant för Apple. Däremot är de lyhörda för vad det skulle innebära för konsumenterna, säger Petter Ahrnstedt till Macpro.

Att Finansiell ID-Teknik BID AB, som äger BankID, inte vill uttala sig i media är inte så underligt – de sitter i praktiken på en monopolpost där alla måste samarbeta med dem vare sig de vill det eller inte då alla transaktioner och andra operationer som ska signeras och autentiseras måste gå via BankID-systemet. Även om Swish och andra som använder BankID-applikationen idag byggde in samma teknik i sina egna applikationer kommer Finansiell ID-teknik ändå att tjäna sina pengar. Dessa pengar kommer i slutändan i princip alla stora banker till godo då Finansiell ID-teknik ägs av ett konsortium där i princip alla stora banker är med. SEB är en av de större ägarna i bolaget där den gamla Wallenberg-banken äger 18,3 procent av bolaget. BankID ska enligt dess ägare ha 90 procent av den svenska befolkningen som användare.

Ska det hyttas med nävar och pekas finger så är det kanske åt det hållet nyss nämnda nävar och fingrar ska hyttas respektive pekas och inte nödvändigtvis mot Apple.

Svenska Macworld har även de en artikel om Apples undantag. För det är precis vad det är – ett undantag för den svenska marknaden.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin