2016-08-30
Krönika

Tim Cooks första fem år som VD: Meh…

Det är fem år sedan Tim Cook tog över VD-jobbet från en då dödssjuk Steve Jobs. Cook hade fram till den punkten redan vikarierat som VD två gånger under Steve Jobs sjukskrivningar och den plan som hade upprättats internt på Apple, sannolikt på Jobs egen begäran, sade att Tim Cook skulle efterträda Jobs som VD.

Det har publicerats statistik och grafer som visar att Tim Cook varit framgångsrik som VD under sina fem år på posten. Det stämmer säkert – bolagets intäkt, omsättning och kassakista har vuxit i en oerhört hög takt på dessa fem åren, och antalet anställda i bolaget har mer än fördubblats till att nu vara över 110000 personer.

Allt detta är väl gott och bra – Tim Cook har onekligen siffrorna på sin sida och även om det är för tidigt för att summera året 2016 för Apple så kan man nog tycka att bolaget framstår som en aning tafatt – stora delar av produktutbudet när det gäller Macintosh-modellerna har inte uppdaterats på i vissa fall flera år och antalet “tyngre” produkter i form av mer proffsrelaterade dito minskar sakta, men ändå stadigt. Konsumentmarknaden är vad som är Apples fokus, vilket samtidigt går rakt emot bolagets satsning på samarbeten med exempelvis IBM för att öka försäljningen på företagsmarknaden.

Det ska givetvis nämnas att mycket av detta kan komma att förändras den 7:e september då Apple sägs lansera en ny serie iPhone-modeller och, troligen, uppdaterade datormodeller. Man kan givetvis säga “Äntligen!” och sen är allt det ovanstående glömt, men å andra sidan ska man också komma ihåg att det mycket riktigt kan vara så att Apple låter oss vänta 1-2 år till på nästa uppdatering efter vad som komma skall nästa vecka.

Detta kan över 110000 anställda åstadkomma

När Apples datorutbud har trampat vatten har Apple istället valt att trampa gasen i botten när det gäller utvecklingen av iOS-enheter och sortimentet när det gäller dessa har under de fem åren också vuxit stadigt i takt med att Apple inte bara lanserat nya modeller utan också fortsatt sälja betydligt äldre modeller till lägre priser för att, som det ser ut, täcka upp ett större prisspektrum – kanske för att kunna konkurrera med billigare Android-baserade produkter.

Ska man summera Tim Cooks fem år så är facit kanske inte så lysande om man ser ur ett produktperspektiv. Den enda helt nya hårdvaruprodukten som lanserats är Apple Watch – Apples datoriserade armbandsur som visserligen är lovande men där kunderna också tycks ha ledsnat en aning på produkten, som inte heller direkt har charmat tredjepartsutvecklarna.

De samma, utvecklarna alltså, ignorerar i allt större utsträckning också Mac App Store och även om det skapats en hel del applikationer för den uppgraderade, fantastiska, Apple TV så är det inte direkt tusentals applikationer och spel vi pratar om där.

Den enda helt nya tjänsten som Apple lanserat heter Apple Music, vilken har haft blandade framgångar. Kunderna har strömmat till och kanske är det så att tjänsten är bättre anpassad för de som inte har ett eget, lokalt lagrat musikbibliotek utan heller kör precis allt i “molnet” – de som suttit med stora lokala samlingar musik har inte sällan stött på ordentligt med problem.

Stora uppköp?  Beats tillhör definitivt den kategorin där Cook öppnade plånboken rejält. Affären verkar dock ha lönat sig enormt för bolaget så tumme upp på den.

Om man ser till helt nya produkter och tjänster som Apple lyckats få ur sig på fem år är det alltså dessa: Apple Watch och Apple Music.

Omdesignade, omstöpta eller uppdaterade produkter: Mac Pro, Apple TV och Macbook, en basstation för WiFi i två utföranden, en mus, ett tangentbord och en touchpad.

Detta är facit för ett bolag med över 110000 anställda. Åtminstone är det vad vi som konsumenter ser.

Utöver det har Apple kraftigt ökat sin budget för forskning och utveckling då och då kommer det löften från Tim Cook om att det är stora grejer på gång från Apple.

Apple har döpt om Mac OS X till OS X och sedan macOS och de passar på att byta namn på sina butiker från Apple Store till enbart Apple.

Summa summarum har Apple fler butiker, fler anställda, fler produkter och fler tjänster nu jämfört med fem år sedan. Det är egentligen inte så underligt att bolaget tjänar så enormt med pengar nu för tiden – det vore snarare underligt om de inte gjorde det.

Mellanmjölk

Bolaget går alltså som tåget, trots att det egentligen inte händer så mycket – det är den typ av framgångar som tenderar att ta slut snabbare än man kan säga “Darwin”.

Lite krasst kan man säga att bolagets representanter numera är med i fler tidningsintervjuer än de lanserar nya produkter.

Men det är inte det som är mitt största problem med Apple under Tim Cook:s ledning – det är istället att Apple blivit tråkigt. Mellanmjölk, förutsägbart och lite för snällt.

När Apple var det tysta Apple var alla produkter en överraskning. Jobs var personen man såg och hörde utåt, och i princip alla andra i ledningen syntes inte utåt mer än på en webbsida på Apples sajt som visade företagets ledningsgrupp.

Apple var en uppstickare och arbetade i det tysta och lyckades samtidigt rida på en våg av teknisk utveckling från 2001 års iPod till 2010 års iPad. Det var de gyllene åren hos ett företaget som lyckades med konststycket att gå från att vara närmast bankrutt till att bli en framgångsmaskin, och ändå drevs det som ett uppstartsföretag som med elden i baken och piskan vinandes över huvudet. Apple då var ett bolag som var hungrigt, som jävlar minsann skulle visa världen att det kunde.

Givetvis var det en skapelse av Steve Jobs revanschlusta – Apple skulle bli inte bli “fat and happy” som andra IT-bolag som exempelvis HP eller Sun Microsystems, utan Apple skulle fortsätta vara hungrigt.

Apple anno 2016 är på god väg att bli det Apple som det aldrig hade blivit om Jobs kunnat fortsätta driva bolaget. Apple anno 2016 är på god väg att bli som vilket datorföretag som helst. Bolaget läcker rykten som de gjorde under tiden Jobs var borta från bolaget på 80- och 90-talet och eventuella nyheter från Apple är inte längre nyheter utan snarare upprepningar på det vi redan vet. Ett Apple-event är idag inte något man rensar sin kalender för – det är något man upptäcker att det pågår när man råkar surfa runt på nätet samma kväll.

Det spelar egentligen ingen roll om Apple nästa vecka lanserar en ny Macbook Pro som har en liten kärnreaktor inbyggd, eller en lövtunn Macbook Air som väger 500 gram och är så oerhört snabb så vi blir helt yra bara av att titta på siffrorna, eller en Apple Watch som är så tunn så en After Eight-godis framstår som svullig i jämförelse – Apple har blivit tråkigt, lite för snällt, väldigt förutsägbart och ganska mesigt.

Min summering av Tim Cooks första fem år som VD för Apple?  Meh.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin