2016-09-20
Länk

Hur Boxer gräver sin egen grav

Thomas Eliassson:

Jag har använt Boxer digital-tv i många år. Det har fungerat bra. Med ett undantag. Boxer behandlar sina trogna kunder som lort. Jag säger det därför att varje år när jag får en ny faktura så har priset stigit med 50 procent. Nya kunder lockas in med lågpriserbjudanden, men gamla får betala högsta taxan. Det har jag löst genom att varje år ringa till Boxer och säga upp mitt abonnemang. Jag har då genast fått ett ”erbjudande” som varit lika lågt som nya kunders, och kunnat stanna kvar.

Den 26 juli ringde jag deras supportnummer och hoppades på samma lösning. Efter en (1) timme i deras telefonkö fick jag svaret att det i år inte fanns några erbjudanden. Min avgift skulle gå upp från 3500 kronor till 5100 kronor.

Höjningen är ganska illa tajmad av Boxer. Mina barn har i princip slutat titta på tv. Barnkanalen har övergått till att visa pedagogiska program för treåringar. Och betalkanalerna har två år i sträck visat samma serier och är nu inne på åttonde omvisningen. Istället tittar barnen på play-kanaler på sin ipad, och framför allt på Youtube där det finns massor med tonåringar som gör roliga program för sina fans.

Jag ville därför säga upp mitt abonnemang. ”Det går inte, du måste ringa ETT ANNAT nummer”. Jaha, men jag hör ju att du sitter framför en dator med mina uppgifter, kan du inte bara klicka för att jag säger upp? ”Nej, så jobbar vi inte”.

Hans anledning till att säga upp Boxer är exakt samma som varför jag sade upp Canal Digital för snart två år sedan.

I övrigt är hans debattartikel oerhört läsvärd och visar tydligt varför Boxer och andra kanaloperatörer är på den förlorande sidan av historien: de gör precis vad som helst för att mjölka ur kunderna så många kronor som möjligt inför det slut som garanterat kommer.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här om hur du hjälper Macpro förbli annonsfri

© 2004 - 2016 Joacim Melin