2016-10-26
Nyhet

iPad-försäljning minskar fortfarande

Jason Snell:

I love my iPad, but it feels like we’ve spent the last three years hoping that iPad sales have hit rock bottom, and every time it’s turned out that there’s a little bit farther to fall. This quarter’s 9.3 million iPads sold is the lowest iPad sales figure in five years, since the third quarter of 2011. The good news is that the last three quarters have shown a marked flattening of iPad sales. So we may have actually hit rock bottom… or I could be fooling myself.

This isn’t to say that the iPad isn’t a viable product—it’s clearly a solid business, generating $5 billion in revenue every quarter. But is there growth potential here, or is it a product doomed to be loved by people like me and ignored by the rest of the market?

För att citera mig själv från en artikel för exakt två år sedan:

Tittar man på siffrorna som iPad producerat så här långt så är det klart att en försäljningstopp under vårt fjärde kvartal (det vill säga, Apples första dito för 2015) visserligen friserar siffrorna till Apples fördel om man ser till hela året men fortsätter siffrorna följa den trend som uppvisats de senaste åren kommer de snart dippa nedåt igen och risken denna gång är att dippandet blir än mer dramatiskt vilket riskerar att underminera förtroendet ytterligare för iPad som produkt och tablet-datorer i största allmänhet.

På några års sikt kan iPad antingen vara en gigantisk succé för Apple, kanske i takt med att den äldre generationen fasas ut från marknaden till förmån för den yngre som är uppvuxna med enheter som har pekskärmar, eller så riskerar den att sjunka ner i samma träsk som Apple Watch befinner sig i där produkten visserligen säljer några miljoner exemplar men som i praktiken inte gör någon större skillnad i Apples framtida bokslutsrapporter.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin