2016-11-22
Kommentar

Vem gör Apple datorer för, egentligen?

Phil Stokes:

While I’m as disturbed as everybody else about this, I’m quite certain that Apple’s strategy within the next 5 years or so is to phase out the mac as we know it.

Apple don’t want ‘pro’ or power users. They want to make closed appliances that are basically gateway devices to their subscription services. They’ve already given up the ‘creative’ crowd; Microsoft’s recent venture into hardware and Apple’s pathetic ‘hey, have a touch bar’ response is exactly what it appears to be: conceding a market that Apple are no longer interested in. I’m sure they’ll keep making ‘chiclet’ computers like the MacBook and the pretend ‘MacBook Pro’ for a few years yet. That’s a $5bn revenue stream and a lot of capital assets they don’t want to just abandon.

Apple recently did a deal to supply thousands of Macs to IBM. I’m sure that’s a great way for Tim and his logistics team to clear out dead stock and manufacturing processes ahead of schedule. 2020 perhaps? It’s no surprise to me that the latest MBPs are basically the same as the old MBPs. It’s time to use up as much of the component stock as they can.

Om man gör något som man kanske egentligen inte vill, nämligen att skärskåda Apples Mac-utbud och de kringliggande tjänsterna, så kan man ganska snart hamna i en relativt jobbig situation.

Apple har som bekant inte uppdaterat Macbook Air, Mac mini eller Mac Pro på evigheter. Mac App Store är i praktiken Apples egna ersättare för Software Update-funktionen i OS X och det finns en sorts aura runt Mac som plattform och macOS som operativsystem som antyder att Apple satt allt som rör Mac och tillbehör till Mac på sparlåga. Apples egna skärmar är borta och man kan givetvis argumentera att Airport-produkterna också är tillbehör till iPad och iPhone, men de härstammar från en tid då ingetdera av dessa två fanns, vilket gör att åtminstone jag får känslan av att Apple tar allt större kliv mot att helt enkelt ta bort alla produkter som de antingen inte tjänar grova pengar på eller helt enkelt inte passar in i det produktutbud som är Apple 2016-2017.

Klockor och armband till dessa, telefoner och surfplattor, ett par ultramoderna och ultradyra datorer som allt färre faktiskt har råd att köpa och ett macOS som inte längre känns som det mest moderna och progressiva operativsystemet på marknaden.

I dagsläget ser jag inte ens att det finns en anledning för den mest inbitne Apple-fanatiker att köpa ny iPhone varje år, och att uppdatera Mac eller iPad varje år är meningslöst eftersom man faktiskt då står och köper samma produkt som man redan äger.

Tim Cooks Apple framstår som mer och mer girigt – de vill gärna att vi hellre koncentrerar oss på hur snällt och trevligt Apple är genom fluffiga reklamfilmer men de gör lite för att gnugga bort det faktum att Apple fortfarande säljer gamla produkter till höga priser i flera avdelningar i sitt produktsortiment som knappast hade funnits där om Jobs fortfarande styrt bolaget. Att täcka en större del av ett produktsortiment var inget Apple under Jobs ledning ägnade sig åt, och de tjänade gott om pengar ändå mycket tack vare att kunderna inte kände sig lurade. Har man inte bra koll på tekniken i Apples produkter så kan man mycket väl tro att Macbook Air är toppmodern och har den senaste tekniken inbyggd, och går en kund ut från en Apple Store med en Macbook Air under armen så kan man mycket väl argumentera för att Apple lurat den kunden.

När började denna förändring, kan man ju då fråga sig? Var det efter Jobs död? Var det efter att bolaget bytte namn till Apple Inc, eller var det efter att modeoraklet Angela Ahrendts började på bolaget? Var det efter att bolaget satsade stenhårt på Titan-projektet som bolaget kanske bestämde sig för att göra avslut på andra produktsortiment för att de inte ansåg sig ha resurser att underhålla allt?

Adam C. Engst:

Despite the fact that it now employs 115,000 people and is the most valuable company in the world, Apple still thinks like a one-platform company. Now it’s all about iOS, and everything Apple does is designed to serve the single goal of selling more iPhones and iPads. Sure, the Apple Watch and Apple TV might seem separate, but they’re not. The Apple Watch is an iPhone accessory that makes the iPhone more attractive, and Apple TV apps generally have iOS counterparts. Heck, both watchOS and tvOS are basically custom versions of iOS. Apple’s online services, from iCloud to the App Store to the iTunes Store, all support the shared ecosystem, which encourages platform lock-in.

Tydligt är dock att allt som inte är “sexigt”, som exempelvis automationsfunktionerna i macOS eller trådlösa basstationer, finns det inget intresse för inom Apple. Till och med donglarna till nya Macbook Pro görs i viss utsträckning av andra bolag som exempelvis Belkin, som i sin tur kanske inte är en bastion av hög kvalitet. Användare som inte är “sexiga” ignoreras helt. Arbetar du inom ett område som inte passar in i Apples imaginära mall så exkluderas du – en tydlig skillnad från gamla Apple där en Macbook Pro var en proffsmaskin för allt från fotografer till mjukvaruutvecklare – det spelade egentligen ingen roll vad man ville koppla in till en Macbook Pro så fanns det med största sannolikhet en port för det.

När Time Capsule nu försvinner – kommer Time Machine-funktionen att försvinna i nästa version av macOS och macOS Server? Vad ska folk använda för att ta backup på sina Mac-datorer?  Om svaret är backuper till iCloud så finns det god anledning att fundera på den mentala hälsan i valda delar av Apples ledning.

Det finns givetvis tredjepartsprodukter, massor av dem, som är riktigt bra men räkna med att Crashplan och Backblaze är två produkter som kommer få ett rejält uppsving de närmaste åren.

Det verkar överlag finnas ett större fokus på pengar inom Apple – och missförstå mig inte här, “gamla” Apple under Steve Jobs ledning var minst lika intresserade av pengar som Apple under Tim Cooks ledning, men bolaget offrade då oblygt gamla produkter för nya och såg hela tiden till att det fanns en anledning att köpa något nytt från Apple varje år. Under Steve Jobs ledning var Apple ett bolag som återkommande stod på “barrikaderna” när det gällde ny teknik och vad man kunde göra med den – köpte man en dator från Apple så visste man att man fick valuta för pengarna och bolaget arbetade stenhårt med att flytta fram gränserna för vad som alla, inklusive Apples konkurrenter, trodde var möjligt.

Apple under Tim Cooks ledning har cashat in på det arbetet under många år nu, och det är dags att man skärskådar var bolaget är på väg, för Apple är inte ett innovationsföretag längre – Apple är ett bolag som gör en datoriserad klocka i guld för 100000 kronor styck, en mobiltelefon utan ett standardiserat hörlursuttag och en efterlängtad bärbar dator med ett stympat tangentbord som i praktiken inte kostar under 25000 kronor.

Apple kallar det mod.

Så länge intäkterna från iPhone bär bolaget finns det inga tecken på att Apple kommer förändras till att börja respektera äkta forskning och utveckling, kanske kommer det aldrig ske men en dag så kommer även intäkterna från framgångssagan vi kallar iPhone att tappa fart och kraft och vad ska Apple då luta sig mot?

Det verkar som Tim Cook satsar hela företaget på iPad och det tror jag är ett oerhört stort misstag.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin