2016-12-06
Kommentar

Det lär visa sig

Tim Cook, angående huruvida Apple Watch säljer bra eller inte under julhandeln:

Our data shows that Apple Watch is doing great and looks to be one of the most popular holiday gifts this year.

Vi får väl lov att lita på Herr Cook med tanke på att Apple än så länge inte släppt en enda försäljningssiffra rörande Apple Watch. Ändå är det inte svårt att ana att Cook och Apple gärna vill snacka upp klockan som en julklapp, i synnerhet när analysföretaget IDC släpper följande bomb:

Apple’s Watch range sold 1.1m units in 2016’s third quarter, a stunning 2.9m fewer than the same quarter in 2015.

The dip means Apple’s share of the wearables market dipped from 17.5 per cent to 4.9 per cent in a year, representing -71 per cent growth according to abacus-twirler IDC’s new Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker. Part of the problem was the late September launch of the second-generation Watch, which would have made the quarter’s first two months a dry shopping period. But IDC reckons the market is settling down to be all about sweat.

Visst, övergången mellan första och andra generationens Apple Watch kan vara en del av förklaringen, och analysföretag kan just bara göra det som analysföretag gör: analysera den information som finns tillgänglig, offra en höna, dansa regndansen och sen dra några slutsatser över ett par stadiga groggar. Det är ändå väl värt att notera att den första generationens Apple Watch inte slutade säljas eller på annat sätt var svår att få tag i innan den andra generationens dito var på ingång och jag tror inte att gemene man skulle sluta köpa Apple Watch i väntan på generation två.

Jag slog en signal till Apples tidigare PR-chef för norden, Petter Ahrnstedt och kollade hans tankar runt Apple Watch, en produkt som lanserades inte långt efter att han lämnat Apple:

– Jag tror att Apple enbart släppte en klocka för att inte verka som om de låg bakom Android-lägret. En rätt kissnödig reaktion där jag på fullaste allvar tror att Steve Jobs hade citerat Ines Usman och sagt “smarta klockor är bara en fluga”, säger Apples före detta nordiska pr-chef Petter Ahrnstedt till Macpro.

Antingen har IDC fel, eller så står Tim Cook och likt Bagdad Bob drar en liten skröna om läget i hopp om att saker och ting ska ordna sig.

Som Marco Arment så klokt uttryckte sig i senaste avsnittet av Accidental Tech Podcast: Apple behöver tjäna mer pengar, och de behöver göra det nu. Jag tror han har rätt, och det märks allt tydligare hur företaget gör allt för att tjäna mer och mer pengar på sina kunder.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin