2016-12-06
Kommentar

Topolskys nya sajt en aning obegriplig

Joshua Topolsky, tidigare chefredaktör på Engadget och The Verge, har startat en ny webbsajt. The Outline är enligt följande programförklaring:

The Outline a new kind of publication for a new kind of human. We made this thing because we believe that the right story told in the right way can change someone’s life. But telling the right stories for right now — and telling them in a way that’s meaningful and modern — isn’t going to happen by itself. We have to make it happen. No one else can do it for us. So we’re doing it.

Designen är intressant men väldigt rörig. Presentationen av The Outline som webbsajt är oerhört pretentiös och känns krystad och jag kan inte låta bli att fundera över hur mycket pengar detta kostat och hur länge det dröjer innan sajten är borta. The Outline jobbar liksom exempelvis svenska Kit med integrerade textannonser, eller “native advertising” som det så vackert heter på branschspråk. Textannonserna på The Outline är skrämmande lika vanliga annonser vilket man kan tycka vad man vill om.

Innehållet i övrigt då? Jodå, det lär visa sig vilket innehåll sajten egentligen kommer ha. Är det en tekniksajt, en ny sorts Wired eller en ännu en sajt som skriver om… allt?

Jag tror inte jag kommer läsa The Outline allt för ofta. Jag ser inte vad som är nytt och innovativt med denna webbsajt, bortsett från den nyss nämnda röriga men intressanta designen, och innehållet tilltalar mig inte. Det är som att den krystade och oerhört pretentiösa presentationen av The Outline var deras pitch till olika investerare, vilket bevisligen fungerade, men samma pitch fungerar åtminstone inte på mig.

John Gruber har en liknande, och aningen mer kärnfull, syn på The Outline. Läsvärt.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin