2017-02-07
Kommentar

Hur Apple har misslyckats med att marknadsföra iPad

Ben Brooks:

Apple has done nothing to remove the notion that the iPad is not a “real computer”, and this ties in with marketing, but also goes deeper. With the iPhone people were worried that it would cannibalize iPod sales, and it did, and Apple pushed it to. It was in Apple’s benefit to let the iPhone tear apart the iPod, because it was and is the better device. Apple said the iPad may cannibalize Mac sales, but has never actively let it.

This is more than just marketing, why not bring feature parity to the Pages/Numbers/Keynote suite? The only reason you don’t do that, is because you still want to sell a Mac. Flat out, that’s why. Apple may say they aren’t worried about iPad sales cannibalizing Mac sales, but they sure act like they are afraid of it.

Honestly, this wasn’t so when Jobs was still around — and I loathe to belabor that point.

Jag tror problemet med iPad är väldigt enkelt: folk använder inte iPad till det Apple tror, och vill, att de ska använda iPad till.

Istället använder folk iPad till andra saker, och de sakerna kräver inte att de köper en ny iPad varje år, eller vartannat år, eller var tredje år, och så vidare.

Min svärfar använde en första generationens iPad tills han inte längre kunde gå in på kvällstidningarnas hemsidor med Safari då webbläsaren helt enkelt kraschade på grund av alla Javascript som körs. Han var fullständigt nöjd med att hans iPad inte var blixtrande snabb, för han kunde surfa lite, maila lite och kanske spela nåt enkelt spel på den en stund ibland.

Jag har sagt det förut och det tål att sägas igen: iPad är inte framtidens primära datorplattform. Apple vill gärna att den ska vara det, men jag hoppas innerligt att så aldrig blir fallet.


Macpro är annonsfri för att göra din läsupplevelse bättre.
Läs mer här

© 2004 - 2017 Joacim Melin