2017-03-17
Krönika

Har Apple redan gett upp macOS?

Det fanns en tid då Apple tog Mac OS X, senare OS X och numera macOS, på större allvar. Det fanns alltid buggar i operativsystemet, men det kändes ändå som att bolaget ständigt arbetade med att förbättra plattformen och se till att saker och ting fungerade i vardagen.

De senaste åren har väl inte direkt förstärkt det intrycket, snarare tvärtom. Många, och däribland mig själv, har funderat på- och oroat sig för att Apples fokus på vettig och relevant hårdvara att köra macOS på. I mina ögon är det snarare operativsystemet vi ska oroa oss för.

Man kan slå ut armarna och säga: det mesta fungerar ju för det mesta. Problemet är bara att “för det mesta” är inte bra nog om man kör Mac. Apple menar att Mac ska vara en “premiumplattform”, att det ska kosta extra att köra Mac för “allt bara fungerar”. Men allt fungerar inte bara, längre. Det är allt från att integrera Mac:en i företagsnät, där Apple slagit sig för bröstet i många år och menat att det fungerar så bra så.

Hint: det gör det inte, utan det är en ständig utmaning med så enkla saker som att lyckas byta lösenord på ett användarkonto i ett Windows-baserat nätverk utan att behöva gå till en PC som kör just Windows (hint: det fungerar inte från macOS).

Har macOS vuxit sig för vildvuxet, finns det alldeles för många lösa trådar kvar som Apple inte lägger någon energi på då de istället ägnar sig åt att uppdatera och utveckla iOS? Troligen.

Bryr sig Apple? Troligen inte.

Vi kan ta två enkla exempel ur min vardag de senaste 24 timmarna.

Igår kväll satt jag och arbetade hemma på min Mac Pro. Den kör snällt macOS Sierra och för det allra mesta fungerar det allra mesta ganska okej. Skärmsläckaren går på eftersom jag var tvungen att dutta lite med en bandrobot jag håller på och leker med hemma, och när jag sedan vänder mig om för att återuppta arbetet och “väcker” skärmen från sin vilopaus har två saker hänt. Det första är att min 30-tums Apple Cinema Display, ansluten via en svindyr adapter från Apple, till ett grafikkort som stöds av macOS, tycks ha bestämt sig för att 1280×1024 pixlars upplösning är perfekt. Det ser inget vidare ut med tanke på att skärmens egentliga upplösning, innan dess vilopaus, var 2560×1440 pixlars upplösning. Det andra är att min sekundära skärm visserligen fortfarande visar rätt upplösning men i inställningarna för hur skärmarna är placerade på mitt skrivbord har de två skärmar jag har bytt plats. Jag testar att dra ur alla sladdar och ansluta dem igen, men det hjälper inte. Jag startar om min Mac Pro, men det hjälper inte heller. Till slut stänger jag av datorn, drar ur alla skärmsladdar och strömkabeln till min Mac Pro och väntar fem minuter. Efter att allt kopplats in igen och datorn startats upp kan jag nu åter välja rätt upplösning och placera skärmarna rätt.

Hårdvarufel, kanske man tänker? Kanske beror det på att min fulhackade Mac Pro egentligen inte ska stödja macOS Sierra?  Grafikkortet är officiellt stött av macOS Sierra och det fungerar ju för det mesta, förutom när det bestämmer sig för att inte fungera.

Men okej, ett andra exempel med en dator som faktiskt till 100 procent stödjer macOS Sierra: en 15-tums Macbook Pro från 2015. Det första är att jag upptäcker att jag inte får något ljud ur hörlursanslutningen. Bilden till vänster ovan visar hur det såg ut innan jag startade om datorn, bilden till höger visar hur det såg ut efteråt.

Utöver det har mitt via USB anslutna externa Apple-tangentbord också en tendens att bara inte fungera efter att jag väckt min 15-tums Macbook Pro från vila. Lösningen? Starta om datorn.

Man kan ju tro att det är Windows vi pratar om, men det är faktiskt macOS – operativsystemet som bara fungera, på en Mac som bara ska fungera. Kanske är Apples tanke att man gladeligen ska nollställa sin SMC var 14:e dag för att saker och ting ska fungera ordentligt?

Detta är småsaker, kan tyckas. Men om det händer oftare och oftare så är det inte längre småsaker. Det blir en del av rutinen att starta om sin Mac regelbundet för att undvika alla dessa småproblem, och det låter ju ärlighetens namn mer som Windows XP än macOS Sierra.

I mitt jobb arbetar jag bara inte med att supporta Mac-användare utan också att fungera som en envangelist för plattformen som helhet. Det har blivit allt svårare att göra just det i takt med att problemen blir mer och mer frekventa bland de användare jag arbetar med dagligen. macOS Sierra har sannerligen inte gjort det enklare och när en användare, som fått problem med både det ena och det andra efter en uppdatering från OS X 10.10 “Yosemite”, undrar vad poängen var att uppdatera till macOS Sierra när de har mer problem nu än tidigare, så kan jag bara svara att Apple endast släpper frekventa säkerhetsuppdateringar till nyare versioner av operativsystemet, men samtidigt måste jag erkänna att man givetvis kan fråga sig om det är värt alla besvär att uppdatera, eller om man ska stanna kvar på en äldre plattform. Vill man migrera över till en ny Mac så tycks det heller inte vara helt smärtfritt nu för tiden:

It’s appears a bit ironic that as I prepare for my foray into Windows that my wife decided to upgrade to a MacBook Pro. However, It’s not ironic at all: I’ve never claimed the new Mac’s aren’t great consumer devices. However, setting up this new machine has exposed a weakness I’ve long suspected.

All I wanted to do was to restore her TimeMachine backup onto the new laptop. It failed. Horribly. The setup process showed my TimeMachine drive and claimed there was no valid backup there. It was simply not possible. Panic. Fortunately, we still had her old machine or we would have lost everything. I was able, through trial and error, to recreate her backup that was usable. Hours later, I was able to start the restore process.

What’s so frustrating is that backing up to a TimeMachine used to be one of the crown jewels of “The Mac Way”. A horribly geeky process was made painless. It just worked. It was something that Apple proudly and completely owned compared to other systems.

En gång i tiden skrev jag att många användare på företagen körde Windows för att de var tvungna, inte för att de ville. Då visste vi “Macfanatiker” att Mac:en var det bättre valet, att vi körde datorer som inte behövde installeras om var sjätte månad och att vi också behövde betydligt mindre support från företagets IT-avdelning. macOS Sierra har inte direkt hjälpt till att bibehålla den synen på Mac kontra Windows och jag hoppas innerligt att Apple lägger manken till och ökar sitt fokus på macOS igen.



© 2018 Omsoc Publishing AB