2017-10-08
Test

Hindenburg Journalist – poddredigering för proffs

Det är något visst med riktigt bra verktyg. Saker som är gjorda för proffs, gediget byggda och genomtänkta under många månvarv för att verkligen vara så fulländat ändamålsenliga de kan bli. Riktigt bra verktyg går ofta att uppskatta även om man bara är ytligt bekant med deras användningsområden. Men riktigt ljuvligt blir det när man dessutom är i målgruppen, när man ofta gör precis det verktyget är gjort för att göra.

Hindenburg är ett ljudredigeringsprogram för radiojournalister. Proffsversionen är såvitt jag kan minnas det dyraste program jag köpt, och det gör jobbet att redigera podcasts så mycket smidigare och roligare att det är värt varenda krona.

Mellan tummen och pekfingret spelar jag in och redigerar två till tre timmar podd i veckan. Efter att ha börjat i Garageband har jag spenderat hundratals timmar i Audacity, ett program som är gratis och får jobbet gjort men som är mycket mer inriktat på att erbjuda alla funktioner med kontroll in i minsta detalj än på att vara en smidig, rolig eller visuellt tilltalande upplevelse. Audacity känns helt enkelt som ett program gjort av tekniker för tekniker, med allt vad det innebär.

Hindenburg, däremot, är som sagt gjort för journalister. Journalister som spelar in samtal och sedan vill redigera och producera dessa på ett snabbt och smidigt sätt och få resultatet publicerat med minsta möjliga friktion.

Med Audacity har min uppskattning varit att färdigställandet av ett avsnitt tar ungefär dubbelt så lång tid som själva inspelningen – två timmar jobb efter en timmes inspelning. Med Hindenburg är jag långt snabbare, och frågan är om jag inte kan komma ner till eller till och med under en timmes jobb för en timmes inspelning.

Varför går det då så mycket snabbare? Huvudanledningarna är två: lyssningshastighet och hur effekter fungerar.

Lyssningshastighet

Lyssningshastigheten är enklast: jag lyssnar alltid igenom hela inspelningen, antecknar länkar och annat och klipper där det behövs, och i Hindenburg kan jag själv ställa in uppspelningshastigheten. 1.4 gångers hastighet fungerar utmärkt, och när jag vill ändra något kan jag dels redigera medan uppspelning pågår, eller snabbt pausa, klippa och fortsätta.

Effekter

Effekter handlar om saker som reducering av bakgrundsbrus, användande av equalizers och utjämning av volym (kompression). I Audacity fungerar effekter ungefär som i Photoshop: du väljer din effekt från en lång meny och får upp en ruta med inställiningar du kan finjustera. Sedan klickar du på OK-knappen, väntar några sekunder medan effekten läggs på och kan sedan lyssna på resultatet. Vissa effekter har en förhandsgranskning, men i slutändan är det alltid en process där du får lägga på effekt, provlyssna, ångra, justera, provlyssna igen och så vidare. Audacitys tekniska inriktning gör också att du ofta har ett helt mixerbord av inställningar, men ingen direkt vägledning om vad du borde välja eller varför. Audacity låter dig göra det mesta, men du måste själv veta vad du vill och hur du ska göra.

I Hindenburg fungerar det annorlunda. För det första är listan på effekter mycket kortare – Hindenburg skeppas med fem stycken. Varje spår har sin egen uppsättning effekter, och de fungerar mer som lager i Photoshop som du lägger till och tar bort utan att originalmaterialet under dem förändras. Men framför allt är de så mycket smidigare att använda att jag nästan blev gråtfärdig första gången. Vi kan ta kompressorn som exempel, effekten som kan jämna ut volym genom att dels sänka de högsta ljuden på ett spår, dels höja de tystare ljuden. Såhär ser inställningsfönstret för kompressorn ut i Audacity:

Hindenburg tar en något annan approach till sin kompressor:

Japp, Hindenburg ersätter sju reglage med frågan “Hur mycket vill du ha?” Inte nog med det, Hindenburg gör det live. Slå på kompressorn, fortsätt lyssna och vrid på reglaget till dess du tycker det låter bra.

Brusreducering fungerar på precis samma sätt. Hindenburg säger “här, hur mycket vill du ha?”, ger mig en ratt att vrida på och justerar dynamiskt effekten efter hur ljudspåret faktiskt låter.

Helheten

Hindenburg ger mig känslan att det inte bara vet vad jag vill, utan i många fall gör det åt mig redan innan jag frågat – som att volymen automatiskt utjämnas när jag drar in mina ljudfiler. Vill jag ha det annorlunda kan jag justera, och då är reglagen så enkla att inte ens jag kan göra fel med dem. Hindenburg kan väldigt mycket mer än mina två exempel ovan, men de tjänar som bra exempel på hur det fungerar att arbeta i programmet. Överallt upptäcker jag trevliga små detaljer, och mer än en gång har jag letat efter någon funktion och till slut gett mig ut på nätet bara för att upptäcka att funktionen jag ville utföra helt enkelt görs automatiskt i bakgrunden åt mig. Hindemburg uppmuntrar mig helt enkelt att fokusera på mitt innehåll och inte bekymra mig om detaljer som en dator kan lösa på egen hand.

Pris

Vad kostar då kalaset? Den billigaste versionen av Hindenburg – Journalist – går på ungefär 850 kronor (företaget är danskt och låter oss därför välja priser i danska kronor, euro eller dollar). Då ingår inte brusreduceringen, ljudnivånormalisering och en del andra funktioner. För att få dem måste man kliva upp en nivå, till Journalist PRO, och då landar priset på ungefär 3500 kronor inklusive moms. Just brusreduceringen och normaliseringen var de funktioner som gjorde att jag oväntat glatt lade ut de extra pengarna, men det bästa är nog att själv ögna igenom listan och fundera över vad man faktiskt behöver. En jämförelsetabell mellan de olika versionerna finns här (det går trevligt nog att klicka på varje rubrik för att få en lite mer utförlig förklaring av vad funktionen innebär). Man kan prova båda versionerna gratis i 30 dagar, och under den perioden kan man också växla mellan de två för att se vilka funktioner man eventuellt saknar.

Avslutning


Hindenburg är inte billigt, men är man i målgruppen är det värt varenda krona. Det är ett oerhört genomtänkt och lättanvänt program för att redigera podcasts och andra sorters ljudmaterial, och det ger mig den där tillfredsställelsen att ha investerat i ett riktigt bra verktyg som jag verkligen har nytta och glädje av.

Av: Fredrik Björeman.



© 2018 Omsoc Publishing AB