2018-04-14
Länk

Apple jagar oberoende iPhoneleverantörer

De som tror att Apple är ett gullemjukt företag som vill hela världen väl kan ta sig en funderare till efter att de läst detta:

Last year, Apple’s lawyers sent Henrik Huseby, the owner of a small electronics repair shop in Norway, a letter demanding that he immediately stop using aftermarket iPhone screens at his repair business and that he pay the company a settlement.

Norway’s customs officials had seized a shipment of 63 iPhone 6 and 6S replacement screens on their way to Henrik’s shop from Asia and alerted Apple; the company said they were counterfeit.

In order to avoid being sued, Apple asked Huseby for “copies of invoices, product lists, order forms, payment information, prints from the internet and other relevant material regarding the purchase [of screens], including copies of any correspondence with the supplier … we reserve the right to request further documentation at a later date.”

The letter, sent by Frank Jorgensen, an attorney at the Njord law firm on behalf of Apple, included a settlement agreement that also notified him the screens would be destroyed. The settlement agreement said that Huseby agrees “not to manufacture, import, sell, market, or otherwise deal with any products that infringe Apple’s trademarks,” and asked required him to pay 27,700 Norwegian Krone ($3,566) to make the problem go away without a trial.

“Intellectual Property Law is a specialized area of law, and seeking legal advice is in many instances recommended,” Jorgensen wrote in the letter accompanying the settlement agreement. “However, we can inform you that further proceedings and costs can be avoided by settling the case.”

Huseby decided to fight the case.

Det finns två sätt att se på Apples agerande: det ena är att de vill säkerställa att de reparationer av iPhone som görs av tredjeparts-verkstäder sker på ett korrekt sätt med bra reservdelar. Det andra sättet är att Apple vill ha monopol och total kontroll över alla som erbjuder reparationer av iPhone och, händelsevis, också få in pengar genom att tvinga dessa verkstäder att dels betala en licensavgift till Apple och dels köpa alla reservdelar av Apple till ett fast pris.

Hade Apple varit schyssta mot tredjepartsverkstäder hade de gått på den första linjen: erbjud utbildning och behandla dessa, ofta, små företag väl så kommer de kunna göra livet enklare för Apples kunder som inte sällan bor långt från Apples butiker och certifierade verkstäder. Nu har de valt att gå på den andra linjen – hot, erbjudanden om att göra upp innan stämningen hamnar framför skranket eller slutligen dra personer och företag till domstol och, i de fall där dessa verkstäder faktiskt gör som Apple säljer, bakbinda dessa företag av stränga avtal som givetvis gynnar Apple finansiellt.

Jag har genom åren reparerat flera telefoner i en liten butik vid Fridhemsplan i centrala Stockholm med gott resultat. Detta enmansföretag köper sina reservdelar utanför Apples nätverk, direkt från tillverkarna, och det är samma delar som Apple själva erbjuder fast, givetvis, betydligt billigare vilket också ger mig som kund ett lägre reparationspris. Tydligen är det inte gott nog för Apple.



© 2018 Omsoc Publishing AB